Omien merkkien pakkauskehitys on S-ryhmässä jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä ja vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. Tuore esimerkki muovin vähennyksestä löytyy kukkaosastolta, jossa on parhaillaan käynnissä kotimaisten tulppaanien sesonki. S-ryhmän oman Kotimaista-merkin tulppaaneissa aiemmin käytetty muovinen kääre vaihdettiin tänä vuonna FSC-sertifioituun paperikääreeseen. Yksistään tämän muutoksen ansiosta saavutetaan vuodessa yli 6000 kilon muovisäästö.
– Meille on tärkeää, että paperi- ja kartonkipakkausten raaka-aineet tulevat vastuullisesti hoidetuista metsistä. Tavoitteenamme on, että kaikki päivittäistavarakaupan omien merkkien puupohjaiset kuluttajapakkaukset ovat joko FSC- tai PEFC-sertifioituja tai kierrätysmateriaalista valmistettuja vuoden 2023 loppuun mennessä, sanoo S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi.
Pakkausmuutokset ovat esimerkki kiertotalouden edistämisestä ja luonnonvarojen liiallisen käytön hillitsemisestä S-ryhmässä. Kaupparyhmä on myös mukana kansainvälisessä The New Plastics Economy Global Commitment -sitoumuksessa, jonka tavoitteena on vähentää turhan muovin käyttöä, kehittää uudelleenkäytettäviä pakkauksia ja tehostaa kierrätystä.