Elintarvikeviennin arvioidaan tänä vuonna nousevan Suomessa uudelle tasolle, 1,7 miljardiin euroon. Anuga-messuilla oli ennätysmäärä suomalaisyhtiöitä.
Viennin näkymiä tarkasteltiin Lidlin järjestämässä Viedään Suomi-ruoka maailmalle -seminaarissa Helsingissä lokakuun puolivälissä.
Finpron Food from Finland -vientiohjelman vetäjä, toimialajohtaja Esa Wrang kertoi seminaarissa, että ani harva maa pystyy tarjoamaan vientimarkkinoille yhtä vaikuttavaa tuotevalikoimaa kuin Suomi.
”Meillä valmistetaan terveysvaikutteisia tuotteita, allergiavapaita elintarvikkeita, innovatiivisia ruokia ja juomia maidosta, viljasta, marjoista, lihasta ja kalasta. Erikoisalkoholituotteista puhumattakaan. Ne kiinnostavat ammattiostajia kaikkialla ja saavat kriittisimmänkin kuluttajan pysähtymään”.
Wrangin mukaan ruokaviennin eteen ponnistellaan Suomessa yhä määrätietoisemmin. Viime aikoina Suomen profiilia on nostettu vienninedistämisen keinoin etenkin Aasiassa, ja esimerkiksi Japaniin on avattu tie suurelle joukolle yrityksiä.
Tullitilastojen mukaan Suomesta vietiin viime vuonna elintarvikkeita 1,465 miljardilla eurolla. Tämän vuoden tammi–heinäkuussa viennin arvo oli 0,942 miljardia euroa. Wrang arvioi, että vienti nousee tänä vuonna 1,7 miljardiin euroon.
Viennin kasvu näkyi myös suurilla Anuga-messuilla Kölnissä 7-11.10. Suomalaisia yrityksiä oli messuilla näytteilleasettajina ennätysmäärä.