Pandemia antoi ruuan verkkokaupalle kunnon kasvupyrähdyksen. Vielä vähän yli kaksi vuotta sitten päivittäistavarakaupan verkkoasiakkaat olivat vielä harvassa, vaikka jo silloin aikaa säästävät asiakkaat maksoivat mielellään omien ostosten keräilyyn ja kassajonoihin kuluneesta ajasta. Kotiinkuljetukset pystyi tuolloin kuitenkin usein valitsemaan vain isolla aikaikkunalla ja jollei kuljetuksesta halunnut maksaa maltaita, piti ostosten saapumista päivystää useita tunteja.
Kehitysloikka on ollut huikea ja nykyisin verkosta tilataankin jo eri arvioiden mukaan noin 3–6 prosenttia päivittäistavaroista. Tämä johtuu osaksi tarjonnan lisääntymisestä, kun moni pienempikin päivittäistavarakauppa joutui pandemiaolosuhteiden pakosta panostamaan verkkokauppaan. Mutta myös kauppojen palvelu on parantunut – nyt monessa verkkokaupan tilauksessa toimitusajan pystyy valitsemaan pienemmällä aikahaarukalla toimituskulujen pysyessä silti kohtuullisina. Myös verkkokauppojen valikoima on parantunut.
Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä 3/2022 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.