Rostis on voittanut Suomalainen menestysresepti 2020 -kilpailun. Suomalainen menestysresepti on S-ryhmän ideoima kilpailu, jossa etsitään kotimaisia ruoan uusia supertähtiä. Kilpailu esitettiin tv-kanava Nelosella kesän aikana.
Voittajatuotteessa ollaan perusasioiden äärellä: siinä on ruiskuori, riisipuuro- ja munatäyte. Rostis myydään paistopistetuotteena, se tulee kauppaan pakasteena ja paistetaan myymälässä, ja pakataan neljän kappaleen erissä sille suunniteltuun ja valmistettuun paperipussiin. Rostis ja muut kilpailun finaalituotteet ovat tulleet myyntiin S-ruokakauppoihin tiistaina 25.8.2020.
Finaalissa kisasivat Rostenin leipomon Rostiksen lisäksi Huonon äidin valmisruoka, Kuusamon kalan Kalalastu, Lapin Marian Villipesto sekä Elite Fitnessin Äidin patukka. Kilpailun palkintona on paikka S-ruokakauppojen hyllyllä sekä näyttävä tuki lanseerausmarkkinoinnissa.
Suomalainen menestysresepti on S-ryhmän ideoima kilpailu, jossa etsitään uusia kotimaisia elintarvikkeita. Kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa. Kilpailun tuomareina toimivat tv-kokki Jyrki Sukula, radiojuontaja Anni Hautala, johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä, Finlaysonin Jukka Kurttila sekä Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
– Halusimme kehittää ruispohjaisen paistopistetuotteen, sillä sellaisia ei juuri ole. Inspiraationa toimi espanjalainen empanada-pasteija ja kokeilin ruiskuoren sisään kotikeittiössäni mitä hullumpia täytteitä kasviksista homejuustoon. Sitten tajusimme palata ajatuksissamme Suomeen ja asia oli sillä selvä: rapean ruiskuoren sisältä löytyy riisipuuroa ja maukas munatäyte. Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka täytteineen on nyt yhdessä rapean herkullisessa paketissa, kertoo Rostenin leipomoa kilpailussa edustanut Katariina Vesterinen.
Pakkauksen on valmistanut Peltolan Pussi ja myymälässä paistamisen jälkeen kaupan henkilökunta pussittaa ne neljän kappaleen erissä myyntiin.
S-ryhmässä uskotaan Rostiksen ylittävän viime vuoden voittajan Boltsin suorastaan hurjat myyntimäärät, joka oli S-ruokakauppojen myydyin uutuustuote 2019. Paistopistetuotteiden suosio on ollut viime vuosina kasvussa heijastellen muutenkin helppojen mukaanotettavien on the go -tuotteiden menekkiä. Rostis on helppo ottaa mukaan paistopisteeltä mukaan ja syödä missä vain.
– Näemme kaikissa finalisteissa hittipotentiaalia. Huonon äidin valmisruoka lähti liikkeelle asiakkaiden toiveista, jotka kisan aikana konkretisoituivat laadukkaiksi valmisruokatuotteiksi. Äidin patukka tuo uudenlaista kotoista fiilistä ja makua kasvavaan proteiinipatukkakategoriaan. Monikäyttöinen kalalastu kotimaisista järvikaloista on juuri sellainen helppokäyttöinen ja vastuullinen kalatuote, mitä kauppoihin on odotettu. Villipestossa taas on jopa vientipotentiaalia: tuttu pesto Suomen puhtaiden metsien nokkosesta ja kuusenkerkästä voisi olla kansainvälinen erikoisherkku, visioi päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.