Pyykinpesuaineet nestekartonkitölkkeihin

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-01-14
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Lumme tuo ensimmäisenä Suomessa markkinoille nestemäisen pyykinpesuaineen kartonkipakkauksessa. Hiilineutraali kartonkipakkaus säästää 90 % muovia tavanomaisiin pesuainepakkauksiin verrattuna. Tyhjä pakkaus lajitellaan kartonkikeräykseen juomapakkausten tavoin.

Pohjoismainen kodinpuhdistusmerkki Lumme tuo kauppoihin kartonkiset pesuainepakkaukset, jotka ovat CarbonNeutral -sertifioituja. Hiilineutraali kartonkipakkaus on ensimmäinen laatuaan nestemäisissä pyykinpesuaineissa Suomen markkinoilla.

”Kuluttajat ovat huomattavasti aiempaa ympäristötietoisia ja haluavat vähentää etenkin muovinkulutustaan. Lumme-pussipakkauksiin verrattuna uusi kartonkipakkaus säästää 50 % muovia, ja tavanomaisiin pesuainepakkauksiin verrattuna 90 %. Orklalla vastuullisiin pakkausmateriaaleihin panostaminen onkin vastuullisuustyön keskiössä”, kertoo Orkla Caren markkinointipäällikkö Annika Lybeck.

Lumme-pesuaineet ja kartonkipakkaus valmistetaan Norjassa Skin tehtaalla, joka saa energiansa uusiutuvista lähteistä. Uuden pakkauksen kehitystyö aloitettiin tehtaalla jo 2019, ja sitä on testattu Norjassa yli 3000 kuluttajalla.

”Hiilineutraalia kartonkipakkausta pidettiin paitsi vastuullisena myös käyttäjäystävällisenä, sillä purkista on helppo annostella pesuainetta, pakkaus on näppärä säilytettävä ja helppo tyhjentää sekä kierrättää”, Lybeck kertoo.

Nestekartonkipakkauksissa ei voida kokonaan luopua muovista, koska niissä on oltava suljettava korkki ja muovikalvo sisäpinnalla. Uusissa pakkauksissa muovin lähde on biomuovi, joka valmistetaan pohjoismaisen puuteollisuuden ylijäämästä.

Joutsenmerkityillä pyykinpesuaineilla tiukat ympäristökriteerit

Kaikille Lumme-sarjan nestemäisille pyykinpesuaineille on myönnetty Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki. Myös uusi Lumme-kartonkipakkaus on suunniteltu niin, että se täyttää Joutsenmerkin pesuaineiden pakkauksille asettamat kriteerit.

”Joutsenmerkittyjen pesuaineiden pakkausvaatimukset ovat tiukat. Pakkauksilta edellytetään, että ne on suunniteltu kierrätykseen sopiviksi. Tähän päästään asettamalla materiaaleille ja niiden määrille vaatimuksia, suosimalla uusiutuvia raaka-aineita sekä kierrätysmateriaalien käyttöä”, Joutsenmerkin asiantuntija Mari Åkerberg selvittää.

Lumme-tuotteissa ympäristön huomioiminen, vastuullisuus ja kuluttajien tarpeisiin vastaaminen on kaiken ytimessä.

”Haluamme tehdä vastuullisista valinnoista helpompia kehittämällä tuotteita, joilla saa tehokkaasti puhtaan kodin ympäristö huomioiden. Käytämme vähemmän muovia, pienennämme tuotteidemme hiilijalanjälkeä ja varmistamme tuotteidemme tehon ja ympäristötietoisuuden kolmannen osapuolen sertifioinneilla”, Lybeck sanoo.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes