Punalaputetut tuotteet lisäsivät suosiotaan

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-02-22
PÄIVITETTY: 2023-01-18


K-ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna yhteensä 37 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 12 prosenttia. Punalaputettujen tuotteiden suosion kasvuun on osaltaan vaikuttanut hävikkihyllyjen lisääntyminen K-ruokakaupoissa ympäri Suomen.

– Hävikkihyllyihin kootaan ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä – näin asiakkaan on helppo löytää punalaputetut tuotteet yhdestä paikasta. Hävikkihyllyjen myötä ruokahävikin määrä voi kaupalla jopa pu olittua ja siksi toimintatapa onkin otettu käyttöön jo laajalti. Kyselytutkimukseemmevastanneista K-ruokakaupoista joka neljännessä on erillinen hävikkihylly, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Punalaputettujen tuotteiden myynnin kasvu kertoo myös kuluttajien kiinnostuksesta osallistua ruokahävikin vastaiseen kamppailuun. K-ryhmän asiakkaille toteuttamaan kyselyyn vastanneista 82 prosenttia kertoo olevansa sitoutunut omilla toimillaan ruokahävikin vähentämiseen.

Kappalemäärällisesti suosituimpia punalaputettuja tuotteita viime vuonna olivat leipä, valmisruoka, liha, jogurtit, vanukkaat ja maitovalmisteet sekä palvelutiskin tuotteet.

Ruokahävikin vähentäminen linkittyy K-ryhmän ilmastotavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2025 ja vähentää oman toiminnan päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä. K-ryhmän tavoitteena oli vähentää hävikkiä vuoden 2016 tasolta vähintään 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä – tämä tavoite saavutettiin.

– Ruokahävikki on merkittävä globaali ongelma, jonka vähentämiseksi teemme aktiivisesti töitä. Noin 1,2 miljoonaa suomalaista asioi päivittäin K-ruokakaupoissa, joten tekemisellämme on suuri vaikutus, Jäske sanoo.

Tärkeimpiä keinoja hävikin ennaltaehkäisyyn ovat valikoimahallinta sekä ennuste- ja tarvesuunnittelu. Se mitä K-ruokakauppojen hyllylle päätyy ei ole sattumaa, vaan tarkan data-analyysin ja kauppakohtaisten valikoimien hallinnan seurausta. Myös kuljetus- ja myymälälogistiikka on optimoitu niin, että hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän.

 

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Mikroaallot vaihtoehtona muovinkierrätyksessä

Muovipakkausten kierrätyksessä vaihtoehtoina ovat mekaaninen tai kemiallinen kierrätys. Drupa-messuilla esiteltiin kolmas vaihtoehto kemiallisen kierrätyksen rinnalle. Siinä mikroaallot tekevät työn.
Florian-Turkx

EFI ajattelee laatikon ulkopuolelta – lanseerasi ainutlaatuisen painosysteemin aaltopahvipakkauksille

Drupa-messuilla EFI esitteli yhdessä Packsizen kanssa personoidun täysväripainatukseen aaltopahvipakkauksille.
EFI

Scanpack 2024 -messuohjelma on julkaistu!

Skandinavian suurimman pakkausalan messun, Scanpackin pääohjelma on julkaistu. Scanpack järjestetään Svenska Mässanissa Göteborgissa 22.–25. lokakuuta. Näyttelyssä on 400 näytteilleasettajaa ja lisäksi vierailijoille on tarjolla laaja, lähes sadan numeron ohjelma.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Nyt voi pantata God Morgonin mehupurkkeja

God Morgon aloitti yhteistyön Bowerin kanssa ja tarjoaa nyt panttia mehupurkeilleen. Tavoitteena on lisätä pakkausten kierrätystä tarjoamalla erilaisia etuja, kun pantti on rekisteröity.
God Morgon on yksi Ruotsin suurimmista mehuvalmistajista ja myy yli 15 miljoonaa mehupurkkia vuodessa Ruotsissa. Kuva: Lehdistökuva