Punalaputetut tuotteet lisäsivät suosiotaan

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-02-22
PÄIVITETTY: 2023-01-18


K-ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna yhteensä 37 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 12 prosenttia. Punalaputettujen tuotteiden suosion kasvuun on osaltaan vaikuttanut hävikkihyllyjen lisääntyminen K-ruokakaupoissa ympäri Suomen.

– Hävikkihyllyihin kootaan ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä – näin asiakkaan on helppo löytää punalaputetut tuotteet yhdestä paikasta. Hävikkihyllyjen myötä ruokahävikin määrä voi kaupalla jopa pu olittua ja siksi toimintatapa onkin otettu käyttöön jo laajalti. Kyselytutkimukseemmevastanneista K-ruokakaupoista joka neljännessä on erillinen hävikkihylly, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Punalaputettujen tuotteiden myynnin kasvu kertoo myös kuluttajien kiinnostuksesta osallistua ruokahävikin vastaiseen kamppailuun. K-ryhmän asiakkaille toteuttamaan kyselyyn vastanneista 82 prosenttia kertoo olevansa sitoutunut omilla toimillaan ruokahävikin vähentämiseen.

Kappalemäärällisesti suosituimpia punalaputettuja tuotteita viime vuonna olivat leipä, valmisruoka, liha, jogurtit, vanukkaat ja maitovalmisteet sekä palvelutiskin tuotteet.

Ruokahävikin vähentäminen linkittyy K-ryhmän ilmastotavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2025 ja vähentää oman toiminnan päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä. K-ryhmän tavoitteena oli vähentää hävikkiä vuoden 2016 tasolta vähintään 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä – tämä tavoite saavutettiin.

– Ruokahävikki on merkittävä globaali ongelma, jonka vähentämiseksi teemme aktiivisesti töitä. Noin 1,2 miljoonaa suomalaista asioi päivittäin K-ruokakaupoissa, joten tekemisellämme on suuri vaikutus, Jäske sanoo.

Tärkeimpiä keinoja hävikin ennaltaehkäisyyn ovat valikoimahallinta sekä ennuste- ja tarvesuunnittelu. Se mitä K-ruokakauppojen hyllylle päätyy ei ole sattumaa, vaan tarkan data-analyysin ja kauppakohtaisten valikoimien hallinnan seurausta. Myös kuljetus- ja myymälälogistiikka on optimoitu niin, että hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän.

 

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass