Pullovettä tuodaan Suomeen moninkertainen määrä vientiin verrattuna

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-04-20
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Pakatun veden markkina ja myynti maailmalla kiihtyy. Pakatun veden maailmanlaajuinen markkina kasvaa vuosittain keskimäärin 6-8 % ja sen ennustetaan olevan viiden vuoden kuluttua jo noin 300 miljardia euroa.

Vaikka hanavettä puolustavia, erittäin näkyviä kampanjoita on maailmalla käynnissä, näyttää siltä, että pakatun veden voittokulku väistämättä jatkuu, kertoo maa- ja metsätalousministeriön tuottama selvitys pakatun veden tuotannon ja viennin tilannekuvasta.

Taustalla vaikuttavat muotitrendit, pakatun veden helppokäyttöisyys sekä massiivinen markkinointi. Suuret globaalit toimijat hallitsevat maailman markkinaa – skenaarioissaan ne näkevät pakatun veden olevan merkittävä ellei merkittävin osa niiden tulevaisuuden liikevaihtoa ja -tulosta. Suomessakin pakattu vesi on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Tullin tilastojen mukaan vuonna 2018 Suomesta vietiin maustamatonta kivennäis- ja lähdevettä yli miljoona litraa (1 000 m3), kun samaan aikaan tänne tuotiin yli 21 miljoonaa litraa (21 000 m3) vastaavia vesituotteita (pääosin Saksasta) eli Suomeen tuodaan 20 kertaa enemmän pakattua vettä kuin mitä täältä viedään.

MMM:n tuottamaan raporttiin voi tutustua täällä:
https://mmm.fi/artikkeli

Uusimmat uutiset

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Stora Enso vähentää johtajiaan ja keskittyy uusiutuviin pakkauksiin

Stora Enso suunnittelee kevyempää organisaatiorakennetta, jonka tavoitteena on vahvistaa keskittymistä uusiutuviin pakkauksiin. Uusi organisaatio poistaisi yhden johtamistason ja hajauttaisi tulosvastuun lähemmäs asiakkaita ja operatiivista toimintaa. Tämä edellyttää muutosneuvotteluja ja muita mahdollisia oikeustoimia kaikissa maissa, joita muutokset koskevat.
Pure_Fibre_0118 – Salad bowl with hand and herbal tray

Kotitalouksien muovijätteestä syntyi 3D-tulostuslankaa

Saksalaisissa kotitalouksissa muovijätettä syntyy kolme kertaa enemmän kuin 30 vuotta sitten. Suuri osa siitä koostuu pakkauksista. Saksalaiset tutkijat ovat nyt onnistuneet valmistamaan tästä muovista filamentteja 3D-tulostukseen.
Fraunhofer-1-1024x683x

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko