Muoviraaka-aineista on tällä hetkellä pulaa Euroopassa ja muualla maailmassa, ja pula on johtanut korkeampiin raaka-ainehintoihin ja toimitusvaikeuksiin. Tämä vaikuttaa myös pakkausten valmistajiin.
IKEM (Innovation and Chemical Industries in Sweden) kirjoittaa lehdistötiedotteessaan, että pulaa on pääasiassa polyolefiineistä, kuten polyeteenistä (PE) ja polypropeenistä (PP), mutta myös muista materiaaleista, kuten PVC:stä ja polyamideista.
Saksan muovipakkausten teollisuusyhdistys IK (Industrievereinigung Kunststoffverpackungen) kertoo, että 80 prosenttia saksalaisista muovipakkausten valmistajista arvioi muoviraaka-ainepulan rajoittavan jo niiden tuotantoa. He kertovat myös toimitusvaikeuksista. Muoviraaka-ainepulan odotetaan jatkuvan tai jopa pahentuvan tulevina viikkoina.
– Saman käsityksen jakavat myös useat IKEM:n jäsenyritykset, joiden on vaikea saada tarvitsemiaan raaka-aineita. Ja mitä saat, on erittäin kallista, sanoo Henrik Oxfall, joka vastaa IKEM:issä muovinjalostusasioista.
IKEM:n jäsenyritykset ovat nyt huolissaan siitä, että ne saattavat joutua lopettamaan tuotannon materiaalipulan takia tai että tuotteiden valmistaminen on yksinkertaisesti liian kallista.
– Tilanne on erittäin vaikeaa yrityksille, jotka ostavat raaka-aineita spottimarkkinoiden kautta, mutta jopa pidempiin toimitussopimuksiin sitoutuneilla on vaikeuksia saada haluamiaan määriä, Henrik Oxfall sanoo tiedotteessa.
Muoviraaka-aineiden kysyntä kasvoi jyrkästi vuoden 2020 lopussa, ja kasvua oli paljon odotettua enemmän. Sen jälkeen kysyntä on kasvanut tasaisesti, mikä on nostanut hintoja. Suuret määrät Yhdysvalloissa ja Saudi-Arabiassa tuotettuja raaka-aineita on ohjattu Aasian markkinoille sen sijaan, että ne päätyisivät Euroopan markkinoille.
Syitä toimitusvaikeuksiin on useita, mutta mm. viimesyksyinen hirmumyrskykausi vaikutti jalostamoihin ja Texasissa tämän vuoden alussa esiintyneet laajat sähköongelmat ovat kaksi tärkeää syytä. Lisäksi globaalissa logistiikassa on tällä hetkellä epätasapainoa koronapandemian aiheuttamien muutosten vuoksi. Epätasapaino tarkoittaa muun muassa sitä, että tyhjät lähetyskontit eivät ole siellä, missä niitä tarvitaan, mikä rajoittaa suuresti toimitusmahdollisuuksia.
– Kaikki tämä yhdessä on johtanut nykytilanteeseen, eikä tällä hetkellä ei ole ennustetta siitä, kuinka kauan ongelma jatkuu. On selvää, että yritysten on varauduttava tilanteen jatkumiseen, Henrik Oxfall toteaa.