Pikkupullojen palautusastetta saatiin nostettua kampanjan avulla

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-04-28
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Altia lanseerasi keväällä 2019 vastuullisuuskampanjan, jonka tavoitteena oli lisätä kuluttajien ymmärrystä PET-muovipullojen ympäristövaikutuksista sekä parantaa taskumattikokoisten pullojen palautusastetta. Monikanavaisella kampanjalla saatiin nostettua pienten pullojen palautusastetta 8 prosentilla. Nyt kampanja toteutetaan uudestaan Alkoissa ja Altian digitaalisissa kanavissa.

Suomi on pullonpalautuksen kärkimaita: yli 90 % pantillisista pulloista ja tölkeistä palautetaan. Korkeasta palautusasteesta huolimatta miljoonia pulloja jää yhä palauttamatta ja erityisesti taskumattikokoisia muovisia viina- ja vodkapulloja jää viemättä kierrätykseen. Pienet muovipullot kulkevat helposti mukana tapahtumissa kodin ulkopuolella, mikä on yleisin syy sille, ettei pulloja tule vietyä palautusautomaattiin.

Pakkausten kierrätys on kuitenkin yksi merkittävä tapa vähentää tuotteiden hiilijalanjälkeä, jätteiden määrää ja luonnon kuormittumista. Esimerkiksi PET-muovipulloon pakatun Koskenkorva Vodkan kokonaishiilijalanjäljestä lähes neljäsosa tulee pakkauksesta. Materiaalina PET-muovi on kuitenkin helposti kierrätettävää ja sitä voidaan käyttää uudelleen lähes loputtomasti. Kierrätettävän PET-muovipullon hiilijalanjälki on myös yli 60 % pienempi kuin vastaavan lasisen pullon.

Parantaakseen pienten pullojen palautusastetta, Altia toteutti keväällä 2019 vastuullisuuskampanjan, jossa muistutettiin pullojen, hyllyjen, sosiaalisen median ja katumainoksien kautta pullojen kierrätyksestä. Altian pienten muovipullojen palautusaste nousi 8 %:lla.

Tänä keväänä Altia uusii kampanjan. Kierrätystarroilla varustetut pullot ovat jo alkaneet ilmestyä Alkojen hyllyille ja vappuviikolla kampanja näkyy sosiaalisen median kanavissa. Edellisen kampanjan tapaan viestinnällä tarjotaan tietoa PET-muovipullojen kierrätyksestä ja muistutetaan, että kaikki pullot kuuluvat palautusautomaattin ­– myös se pieninkin.

Koronatilanteen vuoksi on hyvä muistaa suojata itseään ja muita tartunnoilta myös pullonpalautusautomaatilla. Pulloja voi palauttaa suuremman määrän kerralla, jolloin palautuksesta ei aiheudu turhia käyntejä. Hanskojen ja käsidesin käyttö sekä turvavälin pitäminen muihin asiakkaisiin on suositeltavaa myös pullonpalautusautomaatilla ja kädet on hyvä pestä aina kauppareissun jälkeen.

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass