Personoituja pakkauksia puusta

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-04-11
PÄIVITETTY: 2023-04-26

Joensuulaisen KOLO designin koivuvanerista valmistettavien tuotteiden etuna on niiden liitosmekanismi, jossa ei käytetä ruuveja, nauloja tai liimaa.Rasiat ja pakkaukset on siksi helppo koota ja purkaa uudelleen. Tuotepakkaukset voidaan toimittaa asiakkaille osina, jolloin säästetään tilaa logistiikassa ja varastoinnissa. Mekanismi on patentoitu.

KOLO designin tarina alkoi vuonna 2014 linnunpöntöstä. Yrityksen nykyinen toimitusjohtaja Jani Niemeläinen työskenteli yrittäjänä LVI-alalla, kun putkiostoksille sattui Olli Lyytikäinen. Ostosten lomassa tuli puheeksi, että suunnittelupuoli kiinnostaa Lyytikäistä. Niemeläisellä oli etiäinen, että linnunpönttö voisi tehdä kauppansa liikelahjana, joten hän haastoi Lyytikäisen suunnittelemaan linnunpöntön, joka menisi pieneen tilaan ja jossa ei olisi yhtään ruuvia, naulaa tai liimaa. Lyytikäinen teki työtä käskettyä. Valmiista tuotteesta tuli helposti koottava ja sen liitostekniikasta niin mainio ja uudenlainen, että sen ympärille kasvoi seuraavien kahden vuoden aikana kokonainen yritys. Linnunpöntön liitostekniikkaa kehitetään koko ajan ja sitä käytetään nykyään myös yrityksen tekemissä pakkauksissa. Liitokset on patentoitu ja mallisuojattu.
Yritys muutti nykyisiin tiloihinsa Joensuun Tolvasentielle kolme vuotta sitten, juuri ennen koronapandemian alkua. Kaupat uusista toimitiloista tehtiin taudin ensimmäisen aallon alussa helmikuussa, ja huhtikuussa kävi niin kuin monelle muullekin yritykselle: tilaukset loppuivat. Vaikka pandemia hiljensi toiminnan joksikin aikaa, ei Kolo designilla jääty toimettomiksi. Tuotevalikoimaa lähdettiin laajentamaan liikelahjojen lisäksi tuotepakkauksiin ja edullisemman pään jakolahjatuotteisiin, joille on ollut selvästi kysyntää.

Artikkeli on ilmestynyt Pakkaus-lehdessä 2/2023

Lue koko artikkeli 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1