Pakkausten tuottajavastuu mullistuu – ja kallistuu

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-12-03
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kallistuminen johtuu erityisesti siitä, että jatkossa tuottajat joutuvat maksamaan myös pakkausjätteiden keräämisen asuinkiinteistöiltä nykyisen aluekeräyksen lisäksi. Kaikille kiinteistöille ei sentään tarvitse mennä, mutta kaikille yli viiden huoneiston kiinteistöille kuitenkin.

Lajiteltujen pakkausjätteiden kiinteistökeräyksestä tulevat vastaamaan Suomen kunnat. Tuottajat korvaavat kunnille vähintään 80 prosenttia syntyvistä kustannuksista. Mikäli tuottajat ja kunnat eivät alkuvaiheen ”pakkoavioliiton” jälkeen pääse sopuun kiinteistökeräyksen kustannuksista ja niiden korvaamisesta, voivat tuottajat ottaa pakkausjätteiden kiinteistökeräyksen hoitamisen vastattavakseen lyhyen siirtymäajan jälkeen. Käytännön työn eli keräysastioiden tyhjennykset ja roskien kuljettamisen tulevat tekemään yksityiset ympäristöalan yritykset, joiden tekemän työn määrä kasvaa merkittävästi. Julkisuudessa esitetyt huolet kuntien jätemonopolista ja yksityisten jäteautoyrittäjien ahdinkoon joutumisesta ovat siis virheellisiä ja suuresti liioiteltuja.

Vaikka kiinteistöiltä kerätyt pakkausjätetonnit ovat usein turhan kalliita, niitä luultavasti tarvitaan, jotta EU:n pakkausten kierrätysastevaatimukset saavutetaan. Kierrätysasteen laskentasäännöt muuttuvat samalla siten, että vain todella kierrätetty materiaali lasketaan kierrätetyksi. Nykyisten sääntöjen mukaan kaikki kerätty materiaali on laskettu kierrätetyksi − myös esimerkiksi purkkiin jäänyt jogurtin jämä.

Eräiden muovituotteiden haittojen ehkäisemisdirektiivi eli tuttavallisemmin SUP-direktiivi tulee sekin kasvattamaan pakkausten tuottajavastuun kustannuksia. SUP:in mukana nimittäin tuottajien velvollisuudet lisääntyvät niin valistuksen, raportoinnin kuin myös roskaantumisen ehkäisemisen osalta. Kertakäyttömuovisten SUP-roskien siivouskustannukset kuntien vastuulla olevilta ulkoalueilta tullaan siirtämään tuottajien maksettavaksi.

Kun otetaan huomioon kaikki nyt tiedetyt muutokset, pakkausten tuottajavastuun kustannukset nousevat eri arvioiden mukaan nykyisistä jopa moninkertaisiksi vuoteen 2030 mennessä.

Myös tuottajavastuun toteuttamismalli muuttuu. Vuonna 2023 pakkausten tuottajayhteisön on tarjottava palvelut kaikille materiaaleille. Tämän johdosta nykyiset viisi materiaalikohtaista tuottajayhteisöä ovat suunnitelleet sulautumista yhdeksi uudeksi tuottajayhteisöksi. On myös mahdollista, että Suomeen syntyy kilpailevia pakkausten tuottajayhteisöjä. Kiertotalouden kehittämisen ja asiakkaiden palvelemisen näkökulmasta terve ja reilu kilpailu voisi olla jopa tervetullutta. Aika näyttää miten käy.

Kasvavista tuottajavastuun kustannuksista huolimatta haluan toivottaa kaikille Pakkaus-lehden lukijoille hauskaa joulua ja onnellista uutta vuotta 2022!

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko