Pakkausten ravintoarvojen merkinnät laajenevat

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-11-15
PÄIVITETTY: 2023-02-16

Elintarvikepakkauksissa on oltava aiempaa laajemmat ravintoarvotiedot, kun uusi EU-asetus tulee voimaan 14.12.2016. Joulukuussa aletaan soveltaa myös kansallista asetusta, jonka myötä pakkauksiin on laitettava EU:n yleisen suolamerkinnän lisäksi voimakassuolaisuusmerkintä.

Elintarviketeollisuusliiton mukaan suurin osa ruokia ja juomia valmistavista yrityksistä on ottanut merkinnät käyttöön jo ennen kaksivuotisen siirtymäajan päättymistä. Asetus määräsi pakkauksiin monia muutoksia, kuten allergisoivien ainesosien korostamisen ja tekstien korkeuden.

”Jatkossa ruoka- ja juomapakkaukset tarjoavat selkeämmin ja enemmän tietoa ravintoarvoista kuin koskaan aikaisemmin. Jokaisen kannattaa tutustua siihen, mitä kaikkea pakkauksissa kerrotaan”, Elintarviketeollisuusliiton johtaja Marleena Tanhuanpää kannustaa.

Asetuksen mukaan ravintoarvot on esitettävä seitsemän kohtaa sisältävänä taulukkona, josta löytyy aina samassa järjestyksessä energia, rasva, tyydyttyneet rasvat, hiilihydraatit, sokerit, proteiini ja suola. Luettelon jälkeen on tietoa vitamiineista ja kivennäisaineista, jos niitä on elintarvikkeessa merkitseviä määriä.

Voimakassuolaisuus merkittävä myös
Joulukuussa aletaan soveltaa myös kansallista asetusta, jonka myötä pakkauksiin on laitettava EU:n yleisen suolamerkinnän lisäksi voimakassuolaisuusmerkintä. Merkintä vaaditaan, jos tuotteen suolapitoisuus ylittää kyseiselle tuoteryhmälle kuten juustoille, makkaroille tai ruokaleiville asetetun rajan.

Ruokatieto Yhdistys, Elintarviketeollisuusliitto ja Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ovat koonneet yrityksille tietopaketin helpottamaan pakkausmerkintöjen toteuttamista Elintarviketieto Esiin! -hankkeessa. Hanke on toteutettu osin maa- ja metsätalousministeriön rahoittamana. Tietopaketti löytyy täältä. http://www.ruokatieto.fi/ruokafakta/elintarviketieto-esiin/mista-asetuksessa-kyse.

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce