Julkisessa keskustelussa usein toivotaan pakkauksien ja pakkaamisen vähentämistä. Kerrotaan ihailevaan sävyyn tarinoita urbaaneista legendoista eli kaupoista, joissa mikään ei ole pakattua – näitä kuulemma löytyy esimerkiksi Berliinistä ja Amsterdamista.
Todellisuudessa kaikki mitä kaupassa on tarjolla, on sinne tullut pakattuna ja kaikki mikä kaupasta lähtee ulos, on myös pakattua. Ilman pakkauksia päivittäistavarakaupassa olisi arvioiden mukaan noin kymmenesosa nykyisestä valikoimasta. Lisäksi tuoretuotteet pitäisi toimittaa kauppaan päivittäin.
Pakkauksia ei valmisteta ja käytetä sen vuoksi että haluttaisiin lisätä maailman roskaantumista. Pakkauksen ensisijainen tehtävä on tuotteen suojaaminen ympäristöltä. Pakkauksiin
tehtävillä merkinnöillä huolehditaan niin käyttäjien terveydestä ja turvallisuutta kuin myös rakennetaan brändejä. Pakkausmerkinnät myös auttavat kuljettamaan pakkaukset oikeaan paikkaan ja oikealla tavalla, opastavat kuluttajan säilyttämään ja varastoimaan tuotteet oikein. Kun pakkaus on tehnyt tehtävänsä, siitä löytyvät myös ohjeet sen kierrättämiseen.
Suomi on kehittynyt palveluyhteiskunta, jossa asukkaat pakkautuvat tasaista tahtia isoihin kaupunkeihin. Kaupungeissa ruokaa tai muitakaan tuotteita ei kasvateta tai tuoteta itse, vaan ne ostetaan kaupoista. Nykyaikaisessa hypermarketissa on kymmeniä tuhansia tuotteita tarjolla ostettavaksi. Kauppojen tilat on käytetty tehokkaasti siten, että varastoissa on mahdollisimman vähän tavaraa. Täydennykset tapahtuvat automaattisesti ennalta määriteltyjen algoritmien ja kysynnän mukaan.
Ilman pakkauksia nykyisen kaltainen logistiikka olisi täysin mahdotonta. Jos kaikki tavara kuljettaisiin bulkkina, olisi rikkoutumisen ja pilaantumisen sekä rikollisuuden aiheuttama hävikki niin suurta, että koko touhu muuttuisi järjettömäksi. Pitäisi palata takaisin niihin aikoihin, joissa vain raaka-aineita tai suuria ja painavia asioita kuljetettaisiin ja muuten kaikki tuotettaisi paikan päällä. Automaattiset tai edes tukkimiehen kirjanpidolla ylläpidetyt palveluvarastot olisivat mahdollisia vain villeimmissä kuvitelmissa.
Antro Säilä
Toimitusjohtaja
Suomen Pakkausyhdistys Ry