Pakkauksen nestemäärä selville ilman kontaktia

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-09-29
PÄIVITETTY: 2023-10-12

Toppan, maailmanlaajuinen viestintä-, turvallisuus-, pakkaus-, sisustusmateriaali- ja elektroniikkaratkaisujen toimittaja, on kehittänyt NFC-tunnisteen, jonka avulla pakkauksen sisällä oleva nestemäärä voidaan tunnistaa ilman kontaktia. Tunniste on suunnattu esimerkiksi kosmetiikka-, lääke- ja lääketeollisuuden tuotteille sekä alkoholijuomille.

Käyttäjät voivat lukea pulloon kiinnitetyn NFC-tunnisteen älypuhelimella ja tarkastaa, kuinka paljon tuotetta on jäljellä. Tuote tarjoaa myös brändeille tietoa siitä, kuinka paljon tuotetta on käytetty, mitä voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinointistrategioita laadittaessa.

Uusi etiketti on esillä Luxe Pack Monaco 2023 -tapahtumassa (2.-4.10.).

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Vuoden Taidesiiderin etiketti syntyi kollaasitekniikalla

Kiviks Musteri esittelee nyt vuoden 2025 Taidesiiderin. Kuten edellisinäkin vuosina se on valmistettu yhteistyössä Itä-Skånen taiteilijaryhmän (ÖSKG) kanssa. Tällä kertaa etiketin suunnitteli taiteilija Sara Klein.
Carl-och-Sara-16-9

Easy to Use – Reumaliitto lanseeraa merkin helposti avattaville pakkauksille

Pakkausten avattavuus, mutta myös käsiteltävyys, on ollut keskustelunaiheena jo vuosikymmeniä – oikeastaan jo siitä lähtien, kun kuluttajapakkaukset tulivat käyttöön 1900-luvun puolivälissä. Termi vaikeasti avattava on ei ole edelleenkään harvinainen. Tänään, perjantaina, Ruotsin Reumaliitto (Reumatikerförbundet) lanseeraa tuotemerkin pakkauksille ja tuotteille, jotka on testattu ja sertifioitu Easy to use -standardin mukaan.
Easy-to-use-pressx

Metsä Boardin toimitusjohtaja jättää työnsä viikon päästä

Metsä Boardin pitkäaikainen toimitusjohtaja Mika Joukio on päättänyt jättää työnsä 7. huhtikuuta 2025 alkaen. Tämä perustuu maaliskuun viimeisenä päivänä tehtyyn sopimuksen yhtiön hallituksen kanssa. Metsä Board Corporationin hallitus on nimittänyt Metsä Groupin strategiajohtajan (EVP, Strategy), Esa Kaikkosen yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi 7. huhtikuuta 2025 alkaen.
johtoryhma_esa_kaikkonen