Packnews-lehti (aiemmin nimeltään nord emballage) täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Se saattaa olla maailman vanhin pakkausalan lehti. Toimitus on viime vuosina selaillut vanhoja lehtiä ja julkaissut niistä parhaita paloja, joista yksi on tässä artikkelissa. Joissakin tapauksissa voi todeta, että vuosien aikana paljonkaan ei ole muuttunut. Pakkausteollisuus kamppailee samojen ongelmien kanssa kuin 1900-luvun puolivälissä. Teksti on julkaistu sellaisina kuin se oli vanhassa lehdessä.
Maailman ensimmäinen muovinen säilykepurkki! Niin sanoo Åkerlund&Rausing uudesta Letpak-laminaattipurkistaan. Se on houkutteleva ja helppo avata, mutta voittaako se perinteisen peltipurkin? Tuskinpa. Ei ainakaan pitkällä aikavälillä, mutta Å&R uskoo sen menestyvän investointihaluisissa ja pääomarikkaissa kehitysmaissa. Pian näemme sen ruotsalaisten kauppojen hyllyillä.
Kesäkuussa Åkerlund & Rausing, Lund, esitteli täysin uuden säilykepurkin kokonaisille säilykkeille. Uutta purkissa on, että se koostuu laminaatista, jonka kerroksissa on polypropeenia – alumiinifoliota – polypropeenia.
Miljoonien kehitystyö
Kehityshanketta on johtanut Lars-Erik Piltz ja se on maksanut yritykselle useita miljoonia kruunuja. Teknisen kehityksen hallitus on myöntänyt sille miljoonan. Ruotsin markkinoille Tre Kökin kanssa lanseerattava malli on tilavuudeltaan 400 ml ja muodoltaan suorakulmainen.
Kyseisen purkin laminaattikuori: polypropeeni – alumiinifolio – polypropeeni, liitetään yhteen induktiivisella korkeataajuushitsauksella, mikä antaa hyvän ja erittäin huomaamattoman sauman. Kansi ja pohja koostuvat muotoonpuristetusta polypropeenista. Sekä kannen että pohjan sisäpuolella on polypropeeni – alumiinifolio – polypropeeni -levy.
Kansi, joka on sulatettu kiinni purkkiin jo valmistusvaiheessa, on varustettu tapilla, samanlaisella kuin on oluttölkeissä, mikä tekee siitä helpon avata. Painettu koristeltu kansi asetetaan purkin uloimmalle polypropeenikalvolle. Tuttu menetelmä, joka suojaa koristeita mekaaniselta vaikutukselta.
Purkki toimitetaan pakkaustehtaalta, jossa sen kansi on kiinnitetty ja pohja on löysästi paikoillaan. Tarkoituksena kuitenkin on, että sitä voidaan valmistaa samalla pakkauslinjalla.
Å&R:ssä sanotaan, että useimpia täyttölinjoja voidaan käyttää. Nykyisissä olosuhteissa kapasiteetti on kuitenkin vain 50 – 75 purkkia minuutissa. Autoklaavattavuuden on ilmoitettu olevan hyvä. Se kestää jopa 135 celsiusastetta.
Kestävyydestä ei vielä tiedetä paljon, koska varastointitestit eivät ole kestäneet vuottakaan.
Kevyt ja pinottava
Pinottavuuden kerrotaan olevan erittäin hyvä, jos purkit pinotaan selvästi vertikaalisti. Jos vino kuormitus on liian suuri, pino saattaa romahtaa, koska purkki ei ole täysin jäykkä.
Uuden säilykepurkin suuri etu on, että se on erittäin kevyt. Purkki, joka vetää 400 ml, painaa vain 25 grammaa. Jakelunäkökulmasta myös sen suorakulmainen muoto on etu. Å&R:ssä sanotaan, että uusi säilykepurkki voi auttaa kääntämään kokonaisten säilykkeiden negatiivisen kehityksen ylöspäin verrattuna pakastesäilykkeisiin.
Åkerlund & Rausingin mukaan tämäntyyppiselle säilykepurkille voivat avautua kiinnostavat markkinat tietyissä kehitysmaissa. Niissä, jotka ovat kiinnostuneita sijoittamaan moderneihin teknologioihin. Niillä mailla tarkoitetaan toisin sanoen uusrikkaita öljyvaltioita. On vaikea sanoa, onko uudesta säilykepurkista toistaiseksi todelliseksi kilpailijaksi perinteiselle peltipurkille.
Lehdistö kiinnostui
Kun uutta säilykepurkkia esiteltiin, on ilahduttavaa, että useat maan sanomalehdet kiinnittivät tapahtumaan huomiota. Uppsala Nya Tidning oli jopa nostanut sen etusivulle. Mitään kommentteja ei tehty, vaan lehdistötiedote julkaistiin sellaisenaan.
Energiansäästöä?
Å&R väittää, että uusi säilykepurkki vaatii vähemmän energiaa valmistusprosessissa kuin perinteinen peltipurkki. Yritys ei kuitenkaan ole voinut antaa konkreettisia todisteita väitteestään. He viittaavat muutamiin kansainvälisiin tutkimuksiin, mutta eivät selvennä niitä lähemmin, vaan sanovat vain, että purkki on halvempi. Väite on mielenkiintoinen, mutta se pitäisi voida todistaa aidoilla faktoilla. Väite tuskin jää huomioimatta, jos sitä käytetään markkinoinnissa.
Koska purkki on viehättävä ja mukava pitää kädessä ja sillä on myös jakelu- ja mahdollisesti täyttöteknisiä etuja, riittäisi näiden konkreettisten etujen esilletuonti. Epämääräisiä, melko opportunistisia ja erittäin abstrakteja väitteitä energiansäästöstä ja vastaavista asioista ei pitäisi esittää, jos säilykepakkaus on muuten niin hyvä kuin väitetään.