Osallistu ympäristöväitetutkimukseen

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-11-15
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomen ympäristökeskus SYKE kerää kansalaisten kohtaamia ympäristöväitteitä. Kampanja on osa tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Tutkimukseen voi osallistua SYKEn some-alustoilla 15.–19.11.

Kerro ja keskustele esimerkiksi pakkauksissa tai markkinoinnissa havaitsemistasi ympäristöväitteistä tällä viikolla somessa. Bongaa ympäristöväitteitä kaupoissa, nettisivuilla, somessa ja mieti, herääkö niistä kysymyksiä. Havaintosi voit jakaa seuraavasti:

  • Twitterissä käytä #ympäristöväite-aihetunnistetta.
  • Facebookissa ja Instagramissa kommentoi suoraan SYKEn postaukseen aiheesta.
  • Voit myös täyttää anonyymisti lomakkeen nettisivuillamme, mutta näistä havainnoista eivät muut kansalaiset pääse keskustelemaan.
  • Kampanja tulee näkymään SYKEn some-tileillä: Twitter: @SYKEinfo, Facebook: facebook.com/syke.fi ja Instagram: @sykeresearch.

Kampanja on osa SYKEn tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Havainto-osion jälkeen hanke jatkuu toimilla, joilla kannustetaan yrityksiä asianmukaiseen ympäristöviestintään. Markkinoinnissa pitääkin kertoa ympäristönäkökohdista, jotta tiedämme mitkä ostovalinnat aiheuttavat vähemmän ympäristökuormaa. Väitteiden tulee kuitenkin olla selkeitä ja totuudenmukaisia.

Epäreilujen kaupallisten menettelyjen direktiivi (UCPD; 2005/29/EC, lisäykset 2019/2161) ja Suomen kuluttajansuojalaki muodostavat selkärangan, jolla ympäristöväitteiden asianmukaisuutta arvioidaan. Väitteiden tulee olla selkeitä, totuudenmukaisia, eivätkä ne saa johtaa harhaan, eikä tuotteesta saa antaa epätosia tai harhaanjohtavia tietoja.

Kuluttaja-asiamies on laatinut yleisen linjauksen asianmukaisen ympäristömarkkinoinnin periaatteista ja kansainvälinen kauppakamari on laatinut ohjeita ympäristömarkkinointia varten (ICC 2019: ICC Framework for Responsible Environmental Marketing Communications). Myös EU:n komissio pyrkii parhaillaan kehittämään keinoja ympäristöväitteiden parempaan hallintaan (’Green Claims Initiative’, ja ’Empowering Consumer Initiative’).

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Drupa alkoi - tässä on 18 vinkkiä messuille

Ensimmäistä kertaa vuoden 2016 jälkeen Drupa järjestetään Düsseldorfissa. Jättimessuilla on monen vuoden jälkeen paljon uutta esiteltävää, erityisesti pakkausalasta kiinnostuneille. Eikä niitä kutsuta syyttä yhä useammin Drupack-messuiksi. Tästä löydät vinkkejä, joita kävijät voivat nähdä messuilla. Packnews on luonnollisesti paikalla.
DRUPA24_01x

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox