Osallistu ympäristöväitetutkimukseen

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-11-15
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomen ympäristökeskus SYKE kerää kansalaisten kohtaamia ympäristöväitteitä. Kampanja on osa tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Tutkimukseen voi osallistua SYKEn some-alustoilla 15.–19.11.

Kerro ja keskustele esimerkiksi pakkauksissa tai markkinoinnissa havaitsemistasi ympäristöväitteistä tällä viikolla somessa. Bongaa ympäristöväitteitä kaupoissa, nettisivuilla, somessa ja mieti, herääkö niistä kysymyksiä. Havaintosi voit jakaa seuraavasti:

  • Twitterissä käytä #ympäristöväite-aihetunnistetta.
  • Facebookissa ja Instagramissa kommentoi suoraan SYKEn postaukseen aiheesta.
  • Voit myös täyttää anonyymisti lomakkeen nettisivuillamme, mutta näistä havainnoista eivät muut kansalaiset pääse keskustelemaan.
  • Kampanja tulee näkymään SYKEn some-tileillä: Twitter: @SYKEinfo, Facebook: facebook.com/syke.fi ja Instagram: @sykeresearch.

Kampanja on osa SYKEn tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Havainto-osion jälkeen hanke jatkuu toimilla, joilla kannustetaan yrityksiä asianmukaiseen ympäristöviestintään. Markkinoinnissa pitääkin kertoa ympäristönäkökohdista, jotta tiedämme mitkä ostovalinnat aiheuttavat vähemmän ympäristökuormaa. Väitteiden tulee kuitenkin olla selkeitä ja totuudenmukaisia.

Epäreilujen kaupallisten menettelyjen direktiivi (UCPD; 2005/29/EC, lisäykset 2019/2161) ja Suomen kuluttajansuojalaki muodostavat selkärangan, jolla ympäristöväitteiden asianmukaisuutta arvioidaan. Väitteiden tulee olla selkeitä, totuudenmukaisia, eivätkä ne saa johtaa harhaan, eikä tuotteesta saa antaa epätosia tai harhaanjohtavia tietoja.

Kuluttaja-asiamies on laatinut yleisen linjauksen asianmukaisen ympäristömarkkinoinnin periaatteista ja kansainvälinen kauppakamari on laatinut ohjeita ympäristömarkkinointia varten (ICC 2019: ICC Framework for Responsible Environmental Marketing Communications). Myös EU:n komissio pyrkii parhaillaan kehittämään keinoja ympäristöväitteiden parempaan hallintaan (’Green Claims Initiative’, ja ’Empowering Consumer Initiative’).

Uusimmat uutiset

Paul Jenkins ja joulukalenterit uutta Packnorth Award 2025 -kilpailussa

Nyt avautuivat kilpailun portit ja Pohjoismaiden suurimpaan pakkauskilpailuun, Packnorth Awardiin voi lähettää kilpailutöitä. Kerromme tässä lisää uusista kilpailuluokista ja juttelemme brittiläisen ThePackHubsin toimitusjohtajan Paul Jenkinsin kanssa, joka tuo kansainvälisyyttä tuomaristoon. Mitä trendejä hän näkee? Ja miten uusi PPWR-asetus vaikuttaa alaan?
top-9

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Stora Enson megatehdas Oulussa käynnistyi – uusi linja on Euroopan nykyaikaisin

Puun kulutus kasvaa Stora Enson Oulun tehtaalla noin miljoona kuutiometriä vuodessa, kun uusi kuluttajapakkauskartonkilinja pääsee täyteen vauhtiin. Osa raaka-aineesta tulee Brasiliasta asti. Toimitukset asiakkaille alkavat viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.   
Oulu stora enso

Onko tämä Legon viherpesua?

Lego on parhaillaan korvaamassa pahvipakkaustensa sisällä olevat pienet palikoita sisältävät muovipussit paperisiin. Vaihto tehdään ympäristösyistä – mutta miten asia oikeastaan on? Hollannissa eräs ympäristöaktivisti testasi paperipusseja ja teki hämmästyttävän löydön.
Lego1x

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko