Nyt hereillä EU – kuluttajien vastuullisuutta voidaan tehokkaimmin tukea tietoa lisäämällä

Teksti:Christian Wallteg
JULKAISTU: 2022-12-09
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Yhteistä Euroopan Unioniamme syytetään usein – ja usein myös aiheellisesti. Kaikki EU:n tekemä ei kuitenkaan ole sutta ja sekundaa, kuten mm. Timo Soini taannoin julisti. EU pyrkii vilpittömästi tekemään hyvää mutta usein – kriitikoiden mielestä liian usein – haksahtaa tekemään asioita, joilla ei ole haluttua vaikutusta. Välillä syynä on politiikka tai ideologia mutta usein myös tiedon ja ymmärryksen puute. Kaikki viisaus ei asu EU-komissiossa.

EU on kuitenkin saanut aikaiseksi myös hyviä juttuja. Yksi liian vähälle huomiolle jäänyt saavutus on EU:n aikaansaama kodinkoneiden energiatehokkuusindikaattori. Kaikissa kodinkoneissa oleva tarra on saanut meidät kiinnittämään energiatehokkuuteen huomiota ja valitsemaan A++-luokan koneita muiden vaihtoehtojen sijaan. Kodinkoneiden energiatehokkuus on kehittynyt niin paljon, että koko luokittelu on pitänyt muuttaa. Vanha A-luokka onkin uusi B-luokka ja uusi A-luokka on jätetty tyhjäksi odottamaan entistäkin energiatehokkaampia kodinkoneita. Ilman energiatehokkuuden paranemista meillä voisi olla vielä tämänhetkistäkin suurempi sähköpula.

Yhä useampi kuluttaja haluaisi ostaa vähemmän ympäristöä rasittavia tuotteita, jotka on pakattu vähemmän ympäristöä rasittaviin pakkauksiin. Nykyisistä pakkausmerkinnöistä ei kuitenkaan ole apua tiedostavalle kuluttajalle. Ympäristömerkinnät ovat EU:ssa vapaaehtoisia ja niitä on niin paljon, että ne taitavat enemmän sotkea kuin auttaa tekemään ympäristön kannalta parhaita ratkaisuja.

Valoa näkyy kuitenkin jo tunnelissa; Luonnonvarakeskus on osana isompaa hankekokonaisuutta saanut rahoituksen pakkausten ympäristösuorituskyvyn indikaattorien kehittämiseen. Odotamme jännityksellä tuloksia seuraavien vuosien kuluessa. Tärkeää on myös se, että hankkeessa selvitetään pakkauksen ja pakatun tuotteen muodostaman kokonaisuuden ympäristövaikutuksia – ei pelkän pakkauksen.

Kun tuote on käytetty, jää jäljelle tyhjä pakkaus. Aina ei ole itsestään selvää tai helposti pääteltävissä, mihin astiaan käytetty pakkaus pitää palauttaa. EU:ssa on suunnilleen yhtä monta tapaa ohjeistaa pakkausten oikea kierrätystapaa kuin on jäsenmaitakin.

Tämäkin haaste on tiedostettu EU-komissiossa. Seuraavassa kiertotalouspaketissaan komissio esittääkin koko EU:n kattavan yhtenäisen merkintätavan luomista erilaisille jätteille ja kierrätysmateriaaleille. Kun samoilla symboleilla merkitään pakkaukset ja keräysastiat EU-maissa, on kuluttajan helppo palauttaa pakkaukset käytön jälkeen keräysastiaan.

Koska asiakkaat ovat halukkaita muuttamaan kulutustapojaan ympäristön kannalta paremmiksi, ovat yritykset jo muuttamassa tarjontaansa vastamaan kysyntää. Luotettavien indikaattoreiden puuttuessa on riskinä viherpesu eli valheellisten tai harhaanjohtavien väitteiden käyttö markkinointiviestinnässä ja lopputuloksena ympäristön tilan heikkeneminen hyvistä tavoitteista huolimatta.

Mielestäni EU:lla on urheilutermein todellinen ”momentum” eli otolliset olosuhteet vaikuttavan ympäristöpolitiikan tekemiseen. Hassujen mutta tehottomien SUP-direktiivin kaltaisten regulaatioaloitteiden sijaan nyt kannattaisi keskittyä aitojen, tieteeseen perustuvien ympäristöindikaattoreiden kehittämiseen. Jos onnistumme valjastamaan markkinavoimat tekemään ympäristöä parantavia asioita, voidaan saavuttaa moninkertainen teho verrattuna kieltoihin ja rangaistuksiin perustuvaan direktiivitehtailuun.

 

Antro Säilä
Teksti on Pakkaus-lehden numero 8/2022 pääkirjoitus

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Nuoret aikuiset ovat kiinnostuneempia ympäristöystävällisistä pakkauksista

Muovipakkausjättiläisen ALPLA:n "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey” -tutkimuksen mukaan nuoremmat (18-34-vuotiaat) priorisoivat ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja. He ovat valmiita käyttämään niiden ostamiseen enemmän rahaa, kulkemaan pidemmän matkan niitä hankkiessaan ja näkemään muutenkin ylimääräistä vaivaa varmistaakseen, että heidän ostoksensa sisältävät ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.
alplax

Tekniikkaa ja nörtteilyä Gallin kanssa Scanpackin lavalla

Hän on nörtti. Hän on asiantuntija, jolla on valtavasti energiaa ja jolla nauru on aina lähellä.
Evelina Galli

Läpinäkyvä eristepakkaus on ympäristöystävällisempi kuin värikäs

Rockwool vaihtoi punavalkoiset eristepakkauksensa läpinäkyviin. Se säästi väriaineita ja lisäsi kierrätettävyyttä.
Rockwool ennen ja jälkeen

Landa Printingiltä jättiyllätys Drupan tiedotustilaisuudessa

Yllättävien myyntilukujen ja kahden uuden painokoneen esittelyn myötä Landa nousi yhdeksi suurimmista yllättäjistä Pre-Drupan tiedotustilaisuudessa Düsseldorfissa maaliskuun lopussa. Packnews oli paikalla.
Landa_01x