Nuoret aikuiset ovat kiinnostuneempia ympäristöystävällisistä pakkauksista

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2024-04-12
PÄIVITETTY: 2024-04-17
Kuva: Joshua Rawson-Harris, Unsplash.

Muovipakkausjättiläisen ALPLA:n ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey” -tutkimuksen mukaan nuoremmat (18-34-vuotiaat) priorisoivat ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja. He ovat valmiita käyttämään niiden ostamiseen enemmän rahaa, kulkemaan pidemmän matkan niitä hankkiessaan ja näkemään muutenkin ylimääräistä vaivaa varmistaakseen, että heidän ostoksensa sisältävät ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.

Vaikka tämä ei tule yllätyksenä alaa seuraaville, tutkimus tarjoaa kuluttajapakkauksia valmistaville ja myyville yrityksille todellisen mahdollisuuden siirtyä kestäviin ratkaisuihin.

Tutkimukseen osallistui tuhat aikuista, joista lähes 40 prosenttia sanoi valitsevansa usein tai aina kestävästi pakattuja tuotteita, jos se on mahdollista. Mutta luku nousee yli puoleen (54 prosenttiin) 18-34-vuotiaiden keskuudessa. 35-vuotiaista tai sitä vanhemmista 33 prosenttia ja 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista 25 prosenttia valitsee ympäristöystävällisiä pakkauksia ”aina tai usein”.

Muita tutkimuksen avaintuloksia:

Lähes 50 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis kulkemaan 1,5 kilometriä tai enemmän kauppaan, josta löytyy ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.

79 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis maksamaan enemmän tuotteista tai elintarvikkeista, jotka ovat kestävästi pakattuja. Useimmat ovat valmiita maksamaan vähintään 25 prosenttia lisää. Sen sijaan 35-vuotiaista ja sitä vanhemmista kuluttajista vain 56 prosenttia on valmis maksamaan lisää ympäristöystävällisistä pakkauksista. 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista vastaava luku on 41 prosenttia.

67 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis muuttamaan vähintään kohtuullisessa määrin tapojaan tai elämäntyyliään kestävästi pakattujen ruoka – tai muiden tuotteiden takia. Tähän kuuluu myös valmius liikkua pidemmälle hankkimaan kestävästi pakattuja tuotteita.

53 prosenttia nuorista kuluttajista myönsi, että heidän sosiaaliset suhteensa vaikuttavat merkittävästi heidän valintoihinsa. Ystävien ja perheiden ympäristötietoiset ostokset vaikuttavat ”paljon ” tai ”kohtuullisesti” tämän nuorten ryhmän valintoihin, kun taas vanhempiin sukupolviin ne vaikuttavat 29 prosentin verran.

48 prosenttia nuorista kuluttajista sanoi, että ”deal-breakerinä” oli ”aina” tai ”usein” tuotteen kestävän pakkauksen puuttuminen.

Tutkimustulokset löytyvät ALPLAn Plastic Reimagined -verkkosivustolla.

Jatka lukemista

Uusien muovinkierrätysyritysten vauhti hiipuu Euroopassa

Plastics Recyclers Europe  -organisaatio (Muovin kierrättäjät Eurooppa) esittelee lukuja, jotka osoittavat muovinkierrätyksen kasvun hidastumista Euroopassa. Vaikka voisi luulla, että ala kehittyy jatkuvasti, ongelmia on noussut esiin.
Foto: Peter Holgersson AB

Nordvalls rakentaa ja palkkaa

Nordvalls Etikett laajentaa tehdastaan skoonelaisessa Sjöbossa. Tulossa on 2 000 neliömetriä tilaa useille uusille painokoneille ja lisäksi aiotaan palkata parisen kymmentä uutta henkilöä.
Norval

NFC-sirulla varustettu pakkaus tarjosi ilmaisen metromatkan

Lokakuun 25. vietettävän World Pasta Dayn kunniaksi Barilla Group lanseerasi uniikin mainoskampanjan New Yorkissa. Tavallinen pastapakkaus muuttui metrolipuksi.
Screenshot

Sodasta ja kurjuudesta huolimatta ukrainalainen Sirius Extrusion jatkaa tuotantoaan

Packnews tapasi Nataliia Saievychin heidän osastollaan Scanpack-messuilla. Hän johtaa ukrainalaisyritys Sirius Extrusionin ulkomaankauppaa ja hänen tärkein asiansa on kertoa, että he ovat elossa ja jatkavat taistelua tuotteidensa vuoksi. Yritys valmistaa kutiste-, suoja- ja venyvää suojakalvoa sekä painotuotteita. Ukrainassa tuotannon ylläpitäminen vaatii nykytilanteessa paljon – erityisesti rohkeutta ja uskoa tulevaisuuteen.
Ukrainax

Uusimmat uutiset

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

United Bankersin metsärahasto ostaa FiberLeanin

Suomalainen United Bankersin rahasto Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG) on ostanut kaikki FiberLean Technologies Ltd:n osakkeet. FiberLean valmistaa laitteita mikrofibrilloidun selluloosan (MFC) tuotantoon, mikä tarkoittaa paperimassalle uusia ominaisuuksia.
David-Walker

Graafikkoyhdistyksen barometri: markkinat näyttävät synkiltä

Grafiska Företagenin (Graafisen alan yrittäjät) toimitusjohtaja Eva Glückman oli yksi Ruotsin Kartonkiyhdistyksen hiljattain pidetyn vuosikokouksen puhujista. Hän kertoi, mitä mieltä jäsenyritykset olivat taloussuhdanteista ja katsovatko he tulevaisuuteen positiivisin vai negatiivisin odotuksin.
Evax

Lääkepullojen valmistuksessa käytetään ensimmäistä kertaa biopohjaista PET-muovia

Suomalainen UPM Biochemicals on solminut kahden muun yrityksen kanssa kumppanuuden, jonka tavoitteena on tuottaa maailman ensimmäiset osittain puupohjaisesta PET-muovista valmistetut lääkepullot. Näin kertoi Nordisk Bioplastförening verkkosivuillaan.
upm-biopet-topp-2x