Muovipakkausjättiläisen ALPLA:n ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey” -tutkimuksen mukaan nuoremmat (18-34-vuotiaat) priorisoivat ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja. He ovat valmiita käyttämään niiden ostamiseen enemmän rahaa, kulkemaan pidemmän matkan niitä hankkiessaan ja näkemään muutenkin ylimääräistä vaivaa varmistaakseen, että heidän ostoksensa sisältävät ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.
Vaikka tämä ei tule yllätyksenä alaa seuraaville, tutkimus tarjoaa kuluttajapakkauksia valmistaville ja myyville yrityksille todellisen mahdollisuuden siirtyä kestäviin ratkaisuihin.
Tutkimukseen osallistui tuhat aikuista, joista lähes 40 prosenttia sanoi valitsevansa usein tai aina kestävästi pakattuja tuotteita, jos se on mahdollista. Mutta luku nousee yli puoleen (54 prosenttiin) 18-34-vuotiaiden keskuudessa. 35-vuotiaista tai sitä vanhemmista 33 prosenttia ja 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista 25 prosenttia valitsee ympäristöystävällisiä pakkauksia ”aina tai usein”.
Muita tutkimuksen avaintuloksia:
Lähes 50 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis kulkemaan 1,5 kilometriä tai enemmän kauppaan, josta löytyy ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.
79 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis maksamaan enemmän tuotteista tai elintarvikkeista, jotka ovat kestävästi pakattuja. Useimmat ovat valmiita maksamaan vähintään 25 prosenttia lisää. Sen sijaan 35-vuotiaista ja sitä vanhemmista kuluttajista vain 56 prosenttia on valmis maksamaan lisää ympäristöystävällisistä pakkauksista. 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista vastaava luku on 41 prosenttia.
67 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis muuttamaan vähintään kohtuullisessa määrin tapojaan tai elämäntyyliään kestävästi pakattujen ruoka – tai muiden tuotteiden takia. Tähän kuuluu myös valmius liikkua pidemmälle hankkimaan kestävästi pakattuja tuotteita.
53 prosenttia nuorista kuluttajista myönsi, että heidän sosiaaliset suhteensa vaikuttavat merkittävästi heidän valintoihinsa. Ystävien ja perheiden ympäristötietoiset ostokset vaikuttavat ”paljon ” tai ”kohtuullisesti” tämän nuorten ryhmän valintoihin, kun taas vanhempiin sukupolviin ne vaikuttavat 29 prosentin verran.
48 prosenttia nuorista kuluttajista sanoi, että ”deal-breakerinä” oli ”aina” tai ”usein” tuotteen kestävän pakkauksen puuttuminen.
Tutkimustulokset löytyvät ALPLAn Plastic Reimagined -verkkosivustolla.