Nuoret aikuiset ovat kiinnostuneempia ympäristöystävällisistä pakkauksista

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2024-04-12
PÄIVITETTY: 2024-04-17
Kuva: Joshua Rawson-Harris, Unsplash.

Muovipakkausjättiläisen ALPLA:n ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey” -tutkimuksen mukaan nuoremmat (18-34-vuotiaat) priorisoivat ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja. He ovat valmiita käyttämään niiden ostamiseen enemmän rahaa, kulkemaan pidemmän matkan niitä hankkiessaan ja näkemään muutenkin ylimääräistä vaivaa varmistaakseen, että heidän ostoksensa sisältävät ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.

Vaikka tämä ei tule yllätyksenä alaa seuraaville, tutkimus tarjoaa kuluttajapakkauksia valmistaville ja myyville yrityksille todellisen mahdollisuuden siirtyä kestäviin ratkaisuihin.

Tutkimukseen osallistui tuhat aikuista, joista lähes 40 prosenttia sanoi valitsevansa usein tai aina kestävästi pakattuja tuotteita, jos se on mahdollista. Mutta luku nousee yli puoleen (54 prosenttiin) 18-34-vuotiaiden keskuudessa. 35-vuotiaista tai sitä vanhemmista 33 prosenttia ja 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista 25 prosenttia valitsee ympäristöystävällisiä pakkauksia ”aina tai usein”.

Muita tutkimuksen avaintuloksia:

Lähes 50 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis kulkemaan 1,5 kilometriä tai enemmän kauppaan, josta löytyy ympäristöystävällisiä pakkausratkaisuja.

79 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis maksamaan enemmän tuotteista tai elintarvikkeista, jotka ovat kestävästi pakattuja. Useimmat ovat valmiita maksamaan vähintään 25 prosenttia lisää. Sen sijaan 35-vuotiaista ja sitä vanhemmista kuluttajista vain 56 prosenttia on valmis maksamaan lisää ympäristöystävällisistä pakkauksista. 55-vuotiaista tai sitä vanhemmista vastaava luku on 41 prosenttia.

67 prosenttia 18–34-vuotiaista on valmis muuttamaan vähintään kohtuullisessa määrin tapojaan tai elämäntyyliään kestävästi pakattujen ruoka – tai muiden tuotteiden takia. Tähän kuuluu myös valmius liikkua pidemmälle hankkimaan kestävästi pakattuja tuotteita.

53 prosenttia nuorista kuluttajista myönsi, että heidän sosiaaliset suhteensa vaikuttavat merkittävästi heidän valintoihinsa. Ystävien ja perheiden ympäristötietoiset ostokset vaikuttavat ”paljon ” tai ”kohtuullisesti” tämän nuorten ryhmän valintoihin, kun taas vanhempiin sukupolviin ne vaikuttavat 29 prosentin verran.

48 prosenttia nuorista kuluttajista sanoi, että ”deal-breakerinä” oli ”aina” tai ”usein” tuotteen kestävän pakkauksen puuttuminen.

Tutkimustulokset löytyvät ALPLAn Plastic Reimagined -verkkosivustolla.

Uusimmat uutiset

Paul Jenkins ja joulukalenterit uutta Packnorth Award 2025 -kilpailussa

Nyt avautuivat kilpailun portit ja Pohjoismaiden suurimpaan pakkauskilpailuun, Packnorth Awardiin voi lähettää kilpailutöitä. Kerromme tässä lisää uusista kilpailuluokista ja juttelemme brittiläisen ThePackHubsin toimitusjohtajan Paul Jenkinsin kanssa, joka tuo kansainvälisyyttä tuomaristoon. Mitä trendejä hän näkee? Ja miten uusi PPWR-asetus vaikuttaa alaan?
top-9

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Stora Enson megatehdas Oulussa käynnistyi – uusi linja on Euroopan nykyaikaisin

Puun kulutus kasvaa Stora Enson Oulun tehtaalla noin miljoona kuutiometriä vuodessa, kun uusi kuluttajapakkauskartonkilinja pääsee täyteen vauhtiin. Osa raaka-aineesta tulee Brasiliasta asti. Toimitukset asiakkaille alkavat viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.   
Oulu stora enso

Onko tämä Legon viherpesua?

Lego on parhaillaan korvaamassa pahvipakkaustensa sisällä olevat pienet palikoita sisältävät muovipussit paperisiin. Vaihto tehdään ympäristösyistä – mutta miten asia oikeastaan on? Hollannissa eräs ympäristöaktivisti testasi paperipusseja ja teki hämmästyttävän löydön.
Lego1x

Jatka lukemista

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Pakkaus, jolla on korvat ja sarvet

Italialainen juustovalmistaja Fratelli Spirini Soft Cheese todella tuo esiin tuotteensa alkuperän - eli lehmän - pakkauksensa suunnittelussa. Purkkia kiertävästä pahvista nousee mm. kaksi korvaa.
Muux

Biopohjainen muovi on yksi Lantmännenin monista uusista hankkeista

Lantmännenin tutkimussäätiö esitteli äskettäin uusia projekteja vuoden 2024 avoimessa haussa. Kymmenen miljoonaa kruunua sijoitetaan Lantmännenin elintarvike- ja bioenergia-alalla jalostusteollisuuteen. Hankkeiden joukossa on myös biopohjainen muovi.
annelie

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka