Suuri osa elintarvikepakkauksista heitetään sekajätteen joukkoon sen sijaan, että ne lajiteltaisiin. Yhteistyön myötä Zoégasin, Nescafén ja Purinan kuluttajat voivat lahjoittaa keräämiään pisteitä hyväntekeväisyyteen pakkauksia lajitellessaan.
Nescafé, Zoegas ja Purina ovat ensimmäisinä Nestlé-brändeinä mukana ruotsalaisen Bowerin kanssa käynnistyvässä yhteistyössä. Bower-sovelluksen avulla käyttäjät voivat jätteitä lajitellessaan skannata Nestlén tuotepakkausten viivakoodeja, ja kerätä näin rahaa. Rahaa vastaavat pisteet voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyyskohteina ovat Suomen Unicef, Pelastakaa Lapset ja Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY.
– Olemme Nestléllä sitoutuneet siihen, että pakkauksemme ovat kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä vuoteen 2025 mennessä, mutta tämä ei kuitenkaan riitä. Meidän on varmistettava, että kaikki pakkauksemme päätyvät lopulta oikeaan paikkaan. Kuluttajat ovat avainasemassa kiertotaloudessa. Yhteistyömme Bowerin kanssa on yksi tapa kannustaa kuluttajia lajittelun pariin, sanoo Suomen Nestlén maajohtaja Niina Koskinen.
Bowerin toimitusjohtaja Suwar Mert iloitsee kumppanuudesta.
– Sovelluksen kautta brändit pystyvät ohjaamaan ja kannustamaan kuluttajia oikeaan suuntaan, ja näin lisäämään tehokkaasti kierrätysastetta. Se on win-win-tilanne. Hyvä kuluttajille, hyvä brändeille, hyvä planeetalle.