Napakka pakkaus pitää piparkakut suojassa

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-12-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18

Pipareissa pätee sama kuin monissa muissakin elintarvikkeissa eli samalla kun pakkaus luo brändiä ja hintamielikuvaa, sen on suoriuduttava perustehtävästään eli tuotteen suojaamisesta. Piparit ovat herkkiä tuotteita, eikä sakarastaan lohjennutta piparinpuolikasta tee enää mieli laittaa tarjolle. Särkyneitä pikkuleipiä löytyi testimme monestakin pakkauksesta.

Parhaiten pikkuleipäpakkaus tuntuu suojaavan silloin, kun pakkaus on niin täynnä, että tuotteet eivät pääse liikkumaan pakkauksen sisällä. Ilmaa ei siis keksipakkauksessakaan saisi olla. Aivan ohutkin muovipakkausmateriaali suojaa silloin, kun sisältö on ryhmitelty riveihin ja pakkaus on tiukka, vaikka toisaalta myös pikkuleivän paksuudella on osansa ehjänä pysymisessä. Ohuet piparit luonnollisesti rikkoutuvat herkemmin, joten tämä pitäisi ottaa huomioon pakkausta valittaessa.

Pakkauksella on tosiaan väliä. Koska kyseessä on aika tavanomainen tuote ostettavaksi joulun aikaan, ja jonka raaka-aineissa on vain vähän variaatioita, jää tuotteen brändäys ja hintamielikuvan luominen pakkauksen varaan. Testin muovisessa purkkipakkauksessa oli hyödynnetty runsasta painopinta-alaa antamalla koristeluvinkkejä, kun taas premium-hintaluokan tuote erottui värillään ja tilan käytöllään.

Lue koko juttu Pakkaus-lehdestä 8/2021 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.


Muiden joulupuuhien ohella Pakkaus-lehden testiryhmä otti hoitaakseen rakennusprojektin, jonka tulokset näet alla tai Pakkausyhdistyksen YouTube-kanavalla. Videon myötä haluamme toivottaa kaikille Pakkaus-lehden ja Packnews.fi-uutissivuston lukijoille hyvää ja rauhallista joulua!

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka