
Pipareissa pätee sama kuin monissa muissakin elintarvikkeissa eli samalla kun pakkaus luo brändiä ja hintamielikuvaa, sen on suoriuduttava perustehtävästään eli tuotteen suojaamisesta. Piparit ovat herkkiä tuotteita, eikä sakarastaan lohjennutta piparinpuolikasta tee enää mieli laittaa tarjolle. Särkyneitä pikkuleipiä löytyi testimme monestakin pakkauksesta.
Parhaiten pikkuleipäpakkaus tuntuu suojaavan silloin, kun pakkaus on niin täynnä, että tuotteet eivät pääse liikkumaan pakkauksen sisällä. Ilmaa ei siis keksipakkauksessakaan saisi olla. Aivan ohutkin muovipakkausmateriaali suojaa silloin, kun sisältö on ryhmitelty riveihin ja pakkaus on tiukka, vaikka toisaalta myös pikkuleivän paksuudella on osansa ehjänä pysymisessä. Ohuet piparit luonnollisesti rikkoutuvat herkemmin, joten tämä pitäisi ottaa huomioon pakkausta valittaessa.
Pakkauksella on tosiaan väliä. Koska kyseessä on aika tavanomainen tuote ostettavaksi joulun aikaan, ja jonka raaka-aineissa on vain vähän variaatioita, jää tuotteen brändäys ja hintamielikuvan luominen pakkauksen varaan. Testin muovisessa purkkipakkauksessa oli hyödynnetty runsasta painopinta-alaa antamalla koristeluvinkkejä, kun taas premium-hintaluokan tuote erottui värillään ja tilan käytöllään.
Lue koko juttu Pakkaus-lehdestä 8/2021 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.
Muiden joulupuuhien ohella Pakkaus-lehden testiryhmä otti hoitaakseen rakennusprojektin, jonka tulokset näet alla tai Pakkausyhdistyksen YouTube-kanavalla. Videon myötä haluamme toivottaa kaikille Pakkaus-lehden ja Packnews.fi-uutissivuston lukijoille hyvää ja rauhallista joulua!