Wipak tarjoaa näkymättömän viivakoodin liittämistä pakkauksiin. Digimarcin kehittämän koodin avulla voidaan tarjota kuluttajille tietoa ja etuja älypuhelimella.
Näkymättömät viivakoodit tarjoavat lisäarvoa pakkausdesignissa ja myymälämarkkinoinnissa.
”Ostamisesta on tulossa helpompaa, nopeampaa ja käytännöllisempää, koska enää ei tarvitse etsiä ja kohdistaa lukijaa viivakoodiin”, kertoo Adolf Ahrens, Wipakin Innovation Centerin johtaja.
”Lisäksi älykkäitä toimintoja voi myös sisällyttää pakkaukseen, joka lisää arvoa vähittäisketjuille sekä brändien omistajille ja mahdollistaa nousun kilpailijoiden yläpuolelle.”
Wipak on toteuttamassa näitä innovatiivisia näkymättömiä viivakoodeja pakkausratkaisuihinsa.
Koodit tuottaa Yhdysvaltalainen teknologiayritys Digimarc. Digimarc Barcode sisältää niin Digimarc ID:n kuin tuotteen viivakoodin. Koodit integroidaan Wipakilla pakkausmateriaaleihin käyttäen roto-, flekso- tai digipainoteknologiaa. Koodit on upotettu pakkauskalvoihin.
Wipak toteutti tänä keväänä yhteistyössä Berlin FHTW -yliopiston kanssa projektin, jossa opiskelijat haastettiin kehittämään luovia tulevaisuuden pakkauksia, teemana ”Safe Food”. Yhden opiskelijan työ käyttää hyväkseen Digimarcin teknologiaa. Kuluttajat pystyvät mobiilisovelluksen lisäämään sovellukseen esimerkiksi heidän ruokavalioonsa ja allergioihinsa liittyviä tietoja.
Tuotteen sisältämät allergeenit ja lisätiedot sisällytettiin näkymättömiin viivakoodeihin. Tämän avulla kuluttajat pystyivät katsomaan onko kyseinen tuote heille sopiva skannaamalla tuotteen hyllystä mobiililaitteillaan. Opiskelijaprojekti esiteltiin Wipakin asiakkaille Interpack-messuilla Düsseldorfissa.