Digimarc-viivakoodi on lähes näkymätön koodi, joka lisätään pakkausdesigniin ennen painatusta. Pakkauksen painomenetelmä ei rajoita koodin käyttöä, se voidaan painaa kaikilla pakkauspainojen käyttämillä menetelmillä. Koodi voi olla mukana jo painokalvossa.
Koodi sisältää samat tiedot kuin perinteiset EAN-koodit ja niiden lisäksi mahdollisesti paljon muuta tietoa. Koodin avulla voidaan lukea verkossa olevaa lisätietoa liittyen tuotteeseen, pakkaukseen tai brändiin. Tiedot voidaan lukea koodinlukulaitteiden lisäksi mobiililaitteilla. Piilossa oleva koodi-informaatio on pakkauksen joka puolella, joten se on nopeasti luettavissa ilman pakkauksen kääntelyä.
Digimarcin avulla kauppojen kassatyöskentely nopeutuu ja myyntierien jäljitettävyys paranee. Hävikkikin voi pienentyä mm. entistä tarkempien toimituserien vuoksi. Merkinnästä on hyötyä myös pakkausten kierrätyksessä. Kierrätyslaitosten lajittelu voi tehostua jopa kymmeniä prosentteja, sillä Digimarc-koodi varmistaa ja nopeuttaa automaattista lajittelua.
Brändinomistajat hyötyvät Digimarcin käytöstä, koska sen avulla pystytään jakamaan tarkkaa tietoa tuotteen ominaisuuksista, ainesosista ja vaikka allergeeneistä jne. Koodin kautta voidaan tarjota myös muuta kuluttajaa kiinnostavaa tietoa, esimerkiksi reseptejä, rinnakkaistuotteita tai kokoamisohjeita.
Hyötyä on myös pakkauksen painajalle, joka voi sisällyttää koodiin painatusajankohdan tai muuta jäljitettävyyteen liittyvää tietoa. Koodi auttaa pakkaajaa valitsemaan oikean kalvon vaikkapa kampanjapakkauksiin.
– Koska Miller Graphics Group on nyt virallinen, strateginen yhteistyökumppani Digimarc®-koodille, voimme lisätä koodin aineistoihin sekä myymme lisenssejä niiden käyttöön, kertoo Pertti Krook Miller Graphicsilta.