Näkymätön viivakoodi tarjoaa mahdollisuuksia

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-04-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Digimarc-viivakoodi on lähes näkymätön koodi, joka lisätään pakkausdesigniin ennen painatusta. Pakkauksen painomenetelmä ei rajoita koodin käyttöä, se voidaan painaa kaikilla pakkauspainojen käyttämillä menetelmillä. Koodi voi olla mukana jo painokalvossa.

Koodi sisältää samat tiedot kuin perinteiset EAN-koodit ja niiden lisäksi mahdollisesti paljon muuta tietoa. Koodin avulla voidaan lukea verkossa olevaa lisätietoa liittyen tuotteeseen, pakkaukseen tai brändiin. Tiedot voidaan lukea koodinlukulaitteiden lisäksi mobiililaitteilla. Piilossa oleva koodi-informaatio on pakkauksen joka puolella, joten se on nopeasti luettavissa ilman pakkauksen kääntelyä.

Digimarcin avulla kauppojen kassatyöskentely nopeutuu ja myyntierien jäljitettävyys paranee. Hävikkikin voi pienentyä mm. entistä tarkempien toimituserien vuoksi. Merkinnästä on hyötyä myös pakkausten kierrätyksessä. Kierrätyslaitosten lajittelu voi tehostua jopa kymmeniä prosentteja, sillä Digimarc-koodi varmistaa ja nopeuttaa automaattista lajittelua.

Brändinomistajat hyötyvät Digimarcin käytöstä, koska sen avulla pystytään jakamaan tarkkaa tietoa tuotteen ominaisuuksista, ainesosista ja vaikka allergeeneistä jne. Koodin kautta voidaan tarjota myös muuta kuluttajaa kiinnostavaa tietoa, esimerkiksi reseptejä, rinnakkaistuotteita tai kokoamisohjeita.

Hyötyä on myös pakkauksen painajalle, joka voi sisällyttää koodiin painatusajankohdan tai muuta jäljitettävyyteen liittyvää tietoa. Koodi auttaa pakkaajaa valitsemaan oikean kalvon vaikkapa kampanjapakkauksiin.

– Koska Miller Graphics Group on nyt virallinen, strateginen yhteistyökumppani Digimarc®-koodille, voimme lisätä koodin aineistoihin sekä myymme lisenssejä niiden käyttöön, kertoo Pertti Krook Miller Graphicsilta.

 

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Antalis aloitti yhteistyön liimajätin kanssa

Maailman suurimmasta liimayhtiöstä H.B. Fullerista sekä paperi- ja pakkaustukkuri Antaliksesta tuli strategisia kumppaneita.
Antalis

InterSystem laajenee Suomeen

InterSystem perustettiin Ruotsissa vuonna 1989, joten se juhlii nyt 35. vuottaan. InterSystem laajensi myyntiä Norjaan vuonna 2014 ja vuonna 2021 se teki saman Tanskassa. Nyt on Suomen vuoro.
Finland_InterSystem-palletizerx

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general