Tärkeät tiedot, kuten ravintoarvot ja allergeenit, on tavallisesti painettu pakkauksen kylkeen. Tällöin ne eivät ole kaikille käyttäjille yhtä hyvin saatavilla, koska esimerkiksi näkövammaiset ja heikkonäköiset eivät pysty lukemaan tavanomaista painettua tekstiä.
Kellogg’s ottaa muropakkauksissaan käyttöön uuden teknologian, jonka avulla kuluttaja voi lukea tuotetiedot pakkauksesta älypuhelimensa avulla. Yhtiö muuttaa kaikki muropakkauksensa esteettömiksi vuodesta 2022 alkaen.
Uutta NaviLens-teknologiaa käytetään tällä hetkellä Espanjan suurkaupunkien liikennejärjestelmissä, mikä helpottaa tuhansien näkövammaisten liikkumista. Nyt tämä esteettömyyttä parantava ominaisuus halutaan tuoda myös elintarvikepakkauksiin.
Pakkauksiin lisättävä NaviLens-tekniikka sisältää suurikontrastisia värillisiä neliöitä mustalla taustalla. Käyttäjän ei tarvitse tietää tarkkaan, missä kohtaa koodi sijaitsee, sillä älypuhelin voi poimia pakkauksessa olevan koodin jopa kolmen metrin etäisyydeltä. Puhelimen helppokäyttöominaisuuksien avulla tuotetiedot voidaan lukea ääneen.
Pakkausmerkintöjen esteettömyyttä parantavaa tekniikkaa testattiin Iso-Britanniassa pilottihankkeessa, jota arvioi Royal National Institute of Blind People -järjestö (RNIB). Arvioinnissa todettiin, että 97 prosenttia osallistujista toivoi tiedon helpon saatavuuden huomioimista myös elintarvikepakkauksissa.
– Kellogg’sin aloite on suunnannäyttäjä myös muulle pakkausmaailmalle. Suuret brändit voivat nostaa esteettömyyden tärkeäksi osaksi pakkaussuunnitteluaan ja olla näin edelläkävijöitä, toteaa RNIB:n strateginen saavutettavuusjohtaja Marc Powell.