Yhä useampi Sokoksen asiakas jättää ostoskassin ostamatta. Vanhoista muovikassivarastoista on päästy eroon toivottua hitaammin. Sokos- ja Emotion-myymälöissä myytiin tammi-maaliskuun aikana 70 prosenttia vähemmän muovikasseja kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Yhteensä erilaisia ostoskasseja myytiin lähes puolet vähemmän tammi-maaliskuun aikana verrattuna edelliseen vuoteen.
Maaliskuun lopulla koronatilanne tyhjensi tavaratalot ja siirsi asiakkaat nettikauppaan. Muovipussien myynnin romahdus ei kuitenkaan selity poikkeuksellisella keväällä. Kasseja ostetaan vähemmän, joka kaupasta ei haluta uutta kassia matkaan ja omia kasseja hyödynnetään ostoksilla.
S-ryhmän tavarataloissa otettiin harppaus kohti muovipussittomuutta ja viime vuoden lopusta alkaen myymälöissä on kokeiltu muovisten ostoskassien korvaamista kotimaisella uusiutuvista raaka-aineista valmistetulla, Paptic Oy:n kierrätettävästä paperikankaasta valmistettulla ostoskassilla, joita on tarjolla kolmea eri kokoa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.
Tavaratalon vaate- ja kosmetiikkaostoksia ei kuitenkaan haluta pakata aivan samoihin kasseihin kuin ruokaostoksia, etteivät ne vahingossa tahriintuisi. Yksi kestokassi ei siis vastaa kaikkiin tarpeisiin.
Sokos ja Emotion ovat sitoutuneet vähentämään muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kassimuutoksella vastataan myös asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta. Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kansallisessa kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää korkeintaan 40 muovikassia vuodessa.