Muovikassien myynti väheni yli 70 prosenttia Sokoksilla

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-06-08
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Yhä useampi Sokoksen asiakas jättää ostoskassin ostamatta. Vanhoista muovikassivarastoista on päästy eroon toivottua hitaammin. Sokos- ja Emotion-myymälöissä myytiin tammi-maaliskuun aikana 70 prosenttia vähemmän muovikasseja kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Yhteensä erilaisia ostoskasseja myytiin lähes puolet vähemmän tammi-maaliskuun aikana verrattuna edelliseen vuoteen.

Maaliskuun lopulla koronatilanne tyhjensi tavaratalot ja siirsi asiakkaat nettikauppaan. Muovipussien myynnin romahdus ei kuitenkaan selity poikkeuksellisella keväällä. Kasseja ostetaan vähemmän, joka kaupasta ei haluta uutta kassia matkaan ja omia kasseja hyödynnetään ostoksilla.

S-ryhmän tavarataloissa otettiin harppaus kohti muovipussittomuutta ja viime vuoden lopusta alkaen myymälöissä on kokeiltu muovisten ostoskassien korvaamista kotimaisella uusiutuvista raaka-aineista valmistetulla, Paptic Oy:n kierrätettävästä paperikankaasta valmistettulla ostoskassilla, joita on tarjolla kolmea eri kokoa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.

Tavaratalon vaate- ja kosmetiikkaostoksia ei kuitenkaan haluta pakata aivan samoihin kasseihin kuin ruokaostoksia, etteivät ne vahingossa tahriintuisi. Yksi kestokassi ei siis vastaa kaikkiin tarpeisiin.

Sokos ja Emotion ovat sitoutuneet vähentämään muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kassimuutoksella vastataan myös asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta. Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kansallisessa kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää korkeintaan 40 muovikassia vuodessa.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko