Miten kertoa hiilineutraaliudesta?

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-10-19
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Milloin yritys voi sanoa olevansa hiilineutraali? Millä keinoin hiilineutraalius saavutetaan? Miten tunnistetaan ja osoitetaan kiertotalousratkaisujen positiiviset ympäristövaikutukset? VTT, LUT-yliopisto, Business Finland sekä joukko yrityksiä ovat käynnistäneet kaksivuotisen tutkimushankkeen, jonka tavoitteena on edistää suomalaisten yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla.

Carbon neutrality empowered by handprint -hanke edistää suomalaisten yritysten liiketoimintamahdollisuuksia ja kilpailukykyä kehittämällä kansainvälisen tason menettelytapoja, joiden avulla voidaan osoittaa luotettavasti ja uskottavasti hiilineutraalius ja kiertotalousratkaisujen positiiviset ympäristövaikutukset.

Työhön osallistuu VTT:n, LUT-yliopiston ja Business Finlandin lisäksi joukko muita suomalaisia yrityksiä monipuolisilta toimialoilta: Neste, Fortum, Borealis, Konecranes, Hartwall, Martela, Urbaser, HyXo ja Höyrytys. VTT ja LUT-yliopisto kehittävät menettelytapoja tiiviissä yhteistyössä osallistuvien yritysten kanssa. Menetelmiä kehitetään ja testataan yritysten tuotteiden ja ratkaisujen avulla.

– Yksiselitteinen, kansainvälisesti hyväksytty käsitys hiilineutraaliudesta sekä kiertotalousratkaisujen ympäristöhyötyjen osoittaminen luotettavasti antavat yrityksille edellytykset johdonmukaisen ympäristöstrategian rakentamiseen ja päästöjen systemaattiseen vähentämiseen liiketoimintaa edistävällä tavalla. Molemmat lähestymistavat tukevat muuttuvaan toimintaympäristöön sopeutumista, yritysten erottautumista sekä uusien ratkaisujen nopeampaa kaupallistamista ja kansainvälistä vientiä, sanoo hankkeen projektipäällikkö Saija Vatanen VTT:ltä.

Globaalisti kilpailluilla markkinoilla on erottauduttava saadakseen kilpailuetua

Liiketoiminnan vastuullisuus ja kestävyys ovat keskiössä kansainvälisessä liiketoiminnassa ja edelläkävijyys on pystyttävä osoittamaan luotettavasti. Yksittäisen toimijan hiilineutraaliuden määrittämiseksi ei ole kuitenkaan tähän mennessä ollut vakiintunutta menettelytapaa. Standardoidun ja tieteellisesti vahvistetun menettelyn puuttuessa hiilineutraaliutta on tavoiteltu hyvin erilaisilla lähestymistavoilla.

Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa tarvitaan ratkaisuja, joita suomalaiset yritykset T&K-toiminnallaan synnyttävät mm. cleantech- ja kiertotaloussektorilla.

– LUT-yliopisto ja VTT ovat tehneet pioneerityötä ympäristöhyötyjä osoittavan kädenjälkimetodologian kehittämisessä. Tavoitteenamme on nyt laajentaa aiemmin kehitettyjä menetelmiä erilaisten kiertotalousratkaisujen ympäristöhyötyjen tunnistamiseen ja viestintään. Kehitettäviä lähestymistapoja voidaan hyödyntää myös muiden kuin osallistuvien yritysten tarjoamien ratkaisujen kehittämiseen ja markkinointiin, tutkijatohtori Kaisa Grönman LUT-yliopistosta toteaa.

Ratkaisut kehitetään niin kansallisesti kuin kansainvälisesti hyödynnettäviksi, mikä varmistetaan kansainvälisellä tieteellisellä ohjausryhmällä ja osallistumalla kiertotalouden ja hiilineutraaliuden ISO-standardointityöhön.
Lisätietoja:

www.handprint.fi

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes