K-ryhmän Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksessa suomalaiset arvioivat ostokäyttäytymistään. Tutkimuksen mukaan ensi vuonna suomalaiset valitsevat ostoskoriin yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi, kerrotaan K-Ryhmän tiedotteessa.
Suurimmat ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät suomalaisilla ovat harkittu kuluttaminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin pyrkiminen ja halu kehittyä ruoanlaittajana. Jo useita vuosia suurimpana jatkanut tiedostava kuluttaminen on tuoreen Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan jakaantunut kahdeksi uudeksi suunnaksi; harkittuun kuluttamiseen ja hyvän omantunnon valintoihin. Harkittu kuluttaminen vaikuttaa 38 prosentilla suomalaisista arjen valintoihin ja se on nyt suurin ruokailmiö.
– Se, että harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla, liittyy varmasti koronavuoteen, eli on tarve tehdä taloudellisesti järkeviä valintoja ja halutaan tukea suomalaista tuotantoa ostopäätöksillä. Toisaalta valinnoilla halutaan pienentää ympäristön kuormittumista ja ostoskoriin voidaan valita vaikkapa matalan hiilijalanjäljen tuotteita. Valintojen eteen ollaan valmiita näkemään vähän vaivaakin, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.
Harkitun kuluttamisen ohella suomalaiset kiinnittävät huomiota omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa, joka on toiseksi suurin ruokailmiö. Jopa 37 prosenttia suomalaisista pyrkii ostoskorin valinnoillaan vaikuttamaan mielen ja kehon hyvinvointiin.
Etniset ruuat ja vaivattomuus kiinnostavat lapsiperheitä
Tutkimuksen mukaan jopa 73 % lapsiperheistä tarjoaa lapsilleen uusia ja totutusta poikkeavia kokemuksia ruoan parissa, jotta heistä ei kasvaisi nirsoja aikuisia.
– Myyntidatastamme näemme esimerkiksi, että tänä vuonna maailman ateriakokonaisuudet ovat kehittyneet hyvin. Lapsiperheissä etnisten tuotteiden myynti on viimeisen vuoden aikana kasvanut 30 prosenttia. Kodeissa valmistetaan yhä enemmän intialaista, thaimaalaista ja japanilaista ruokaa. Toisaalta lapsiperheet ostavat yli 30 prosenttia kaupassa valmistetusta sushista. Myös muut valmiimmat ravintolatason ratkaisut kiinnostavat yhä useampaa, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta vastaava johtaja Harri Hovi.
– Ruokakauppojen tarjonnan kasvaessa ravintolaruoka on nyt entistä helpommin myös lapsiperheiden saatavilla. Tässä yhdistyy elämyksellisyyteen myös supervaivattomuus. Kaupasta ostettuna tai kotona valmistettuna kynnys kokeilla uusia ruokalajeja on matalampi, sillä hinta on ravintolaruokailua edullisempi, pohtii Jungar.
Tätä ostetaan ensi vuonna
Vuoden 2021 trendiostoskori koostuu edelläkävijäkuluttajien listaamista top 15 raaka-aineista, tuotteista ja palveluista. Ostoskoriin valitaan yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi.
– Erityisesti loppupään lista on kiinnostava, siellä näkyvät vasta tänä vuonna vahvemmin esiin nousseet ilmiöt, kuten hävikistä valmistetut tuotteet, tunnettujen suosikkiravintoloiden valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta, kasvisvalmisruokien suosion kasvu sekä verkkokaupan ja kotonaolon kasvun myötä kiinnostusta lisänneet personoidut ruokakassit, kiteyttää Jungar.
Näitä suositaan:
- Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet (51 %)
- Pakkaamattomat tai mahdollisimman vähään pakkausmateriaaliin pakatut elintarvikkeet (42 %)
- Sushi (40 %)
- Kaurapohjaiset vaihtoehdot maitotuotteille kuten kaurajugurtti tai maito (39 %)
- Ruoan ostaminen verkkokaupasta (38 %)
- Terveelliset valmisruoat (37 %)
- Helposti mukana kulkevat ja liikkeellä syötävät välipalat (36 %)
- Matalan hiilijalanjäljen tuotteet (32 %)
- Kotimainen superruoka (31 %)
- Inkivääri (31 %)
- Runsasproteiiniset tuotteet (28 %)
- Personoidut ruokakassit (25 %)
- Hävikkiruoasta valmistetut tuotteet (24 %)
- Tunnettujen tai suosikkiravintolan valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta (22 %)
- Kasvisvalmisruoat (22 %)