Millaista on suomalainen ympäristömarkkinointi?

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-12-08
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomen ympäristökeskus SYKE on syksyn aikana kerännyt otoksen mainosten ympäristöväitteistä. Aineisto kerättiin teknisillä työkaluilla verkkomainonnasta. Sen osuus mainonnasta on kasvanut pitkään, ja oli vuonna 2020 jo noin puolet.

Aineiston keruuta täydennettiin marraskuussa viikon mittaisella kansalaiskampanjalla, jossa kuluttajien oli mahdollista ilmoittaa havaintoja yritysten ympäristöväitteistä sosiaalisessa mediassa tai anonyymillä lomakkeella. Kansalaishavaintoja saatiin noin 80, minkä lisäksi kampanja herätti mielenkiintoa ja keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Aineiston keruussa havaittiin toistuvasti erilaisia yritysten omia leiman tai sertifikaatin kaltaisia kuvia, esimerkiksi maapalloja, lehtiä ja kierrätyssymboliikkaa. Ne eivät olleet tunnustettuja ympäristömerkkejä kuten esimerkiksi pohjoismainen Joutsenmerkki, Euroopan ympäristömerkki eli EU-Kukka tai Luomu-merkki.

SYKEn hanke jatkuu kerättyjen mainosten luokittelulla. Sen jälkeen saadaan käsitys mainonnan nykyisestä tilanteesta: millaisia väitteitä esitetään, millä toimialoilla, mihin ympäristövaikutuksiin tarjotaan parannusta ja kohdistuvatko väitteet tuotteisiin vai koko mainostavaan yritykseen. Näin saavutetaan kokonaisnäkemystä verkkomainonnassa käytettävistä ympäristöväitteistä.

Hankkeessa tullaan myös tarjoamaan tietoa tuotteiden mainostajille. Hankkeessa järjestetään työpajoja, joissa keskustellaan näiden toimijoiden kanssa siitä, millaisia haasteita asianmukaisessa ympäristöväitteiden esittämisessä käytännössä koetaan.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

UPM sponsoroi Pentawardsia korostaakseen kestävää muotoilua

UPM laajentaa yhteistyötään kansainvälisen pakkaussuunnitteluyhteisön Pentawardsin kanssa ja ryhtyi sen yhdeksi pääsponsoreista.
pentawards

Uudet EU-säännöt vähentävät pakkauksien määrää, lisäävät niiden uudelleenkäyttöä ja kierrätystä

Parlamentti hyväksyi keskiviikkona 24.4. uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan pakkausten kestävyyttä ja vähennetään pakkausjätettä EU:ssa. Näin Europarlamentti tiivistää tulevat muutokset.
markus-spiske-wIUxLHndcLw-unsplashx

Metsä Board modernisoi Simpeleen kartonkitehdasta

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board on tehnyt investointipäätöksen Simpeleen taivekartonkikoneen uudistamisesta. Se parantaa taivekartongin laatua sekä lisää tuotannon tehokkuutta.
Metsa-Board-Simpele_winterx

Uusi työkalu mittaa kitkakertoimen helposti

Pakkauskoneen käyttäjille ja muille on kehitetty uusi työkalu, joka arvioi nopeasti kitkakertoimen (COF) pakkauskalvoilla. Tästä on hyötyä, kun pakkauskone tarvitsee optimaalisen toimintansa vuoksi kalvon, jolla on tietty kitkakerroin.
COF_indicator_Tentoma