Kartonkijätti teki 800 000 euroa tappiota toisella vuosineljänneksellä (huhti-kesäkuu 2024). Se kuitenkin uskoo kartonkitoimitustensa hieman kasvavan viime vuoden loppukesään verrattuna.
— Ensikuitukartonkien kysyntätilanne on vuonna 2024 selvästi parantunut viime vuoden ennätysmatalalta tasolta. Kartonkien kysyntää ovat tukeneet arvoketjun varastojen täydentämistoimet. Yleinen kuluttajatuotekysynnän vahvistuminen on ollut hieman odotettua hitaampaa, koska kuluttajien ostovoimaa syövät edelleen kallistuneet elinkustannukset ja korkealla pysyvät korot, Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio toteaa.
Metsä Boardin kartonkitoimitukset kääntyivät selvään nousuun tammi–maaliskuussa, ja kasvu jatkui myös toisella vuosineljänneksellä. Kartonkia liikkui puolen vuoden aikana yhteensä 742 000 tonnia. Kasvusta huolimatta toimitusmäärät jäivät edelleen selvästi alle kapasiteettitasojen. Toisen vuosineljänneksen liiketulos painuikin pakkaselle 0,8 miljoonaa euroa.
Ensimmäistä vuosipuoliskoa varjostivat useat Metsä Boardista riippumattomat vastoinkäymiset.
— Maalis–huhtikuussa Suomen poliittiset lakot seisauttivat kaikki Suomen tehtaamme ja satamien sulkeminen pysäytti laajalti asiakastoimituksiamme. Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalla tapahtunut kaasuräjähdys maaliskuun lopussa pysäytti koko tehdasintegraatin sellutuotannon kolmeksi kuukaudeksi ja vaikutti myös Metsä Boardin lainerituotantoon. Onnistuimme kuitenkin jatkamaan lainerituotantoa erityisjärjestelyin, ja näin turvaamaan asiakastoimituksemme.
Lakkojen ja kaasuräjähdyksen aiheuttama negatiivinen liiketulosvaikutus Metsä Boardille oli yhteensä noin 65 miljoonaa euroa, sisältäen myös Metsä Fibren tulososuuden kautta tulevan vaikutuksen.
Sellulla kysyntää
— Tammi–kesäkuussa liikevaihtomme oli 994 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketuloksemme 30,7 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kannattavuutta heikensi erityisesti taivekartongin laskenut hintataso. Vastaavasti kannattavuutta tukivat alhaisemmat tuotantokustannukset sekä selluliiketoiminta, joka on saanut tukea erityisesti Euroopan myönteisestä kysyntä- ja hintatilanteesta.
Metsä Boardin strategia on kasvaa kuitupohjaisissa pakkausmateriaaleissa ja uudistaa teollisia toimintoja, joihin kuuluvat investoinnit Simpeleen ja Kyron kartonkitehtaisiin sekä Husumin tehdasintegraattiin.