Sertifioitu luonnonkosmetiikka ei ole enää pienen kohderyhmän erikoisuus. Tästä kertoo Sokos- ja Emotion-myymälöissä viime vuosina nähty hurja kasvusuuntaus, jossa luonnonkosmetiikan myynti on tuplaantunut viimeisen kolmen vuoden aikana.
Luonnonkosmetiikan myynti on kasvanut 150 % vuodesta 2010 Sokos- ja Emotion-myymälöissä. Vauhti kiihtyi erityisesti vuodesta 2013, jonka jälkeen myynti on kaksinkertaistunut. Suosion kasvulle ei näy loppua S-ryhmän mukaan.
Sertifioidussa luonnonkosmetiikassa 100 % ainesosista on peräisin luonnosta eikä tuotteissa ole lainkaan laboratoriossa valmistettuja synteettisiä aineita kuten säilöntä- tai väriaineita.
”Luonnonkosmetiikka on kehittynyt valtavasti viime vuosina ja uusia merkkejä tulee jatkuvasti markkinoille. Mekin laajennamme valikoimaamme koko ajan. Tuotteita löytyy nyt kaikista hintakategorioista. Esimerkiksi elokuussa Suomessa myyntiin tullut amerikkalainen Tata Harper on luonnonkosmetiikan luksusta. Ihonhoitotuotteiden lisäksi värikosmetiikan suosi kasvaa luonnonkosmetiikassa”, kuvailee hankintapäällikkö Mona Davidsson SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjauksesta.
Korealainen kosmetiikka on suurinta huutoa ja keväällä Sokoksen ja Emotionin valikoimiin saapui Whamisa-sarja, joka on sertifioitua luonnonkosmetiikkaa. Korealaisen kosmetiikan suosio perustuu tuotteiden tehokkuuteen.
Luonnonkosmetiikkaa myydään usein yksinkertaisimmissa pakkauksissa kuin muuta kosmetiikkaa. Pakkauksilla tavoitellaan luonnollisuuden tuntua.