Lumene lanseeraa maailman ensimmäisten kosmetiikkabrändien joukossa kosteusvoiteita biopohjaisissa, biohajoavasta materiaalista valmistetuissa purkeissa. Taustalla on lähes neljän vuoden innovaatioyhteistyö suomalaisen pakkausmateriaalikehittäjän Sulapacin kanssa.
Kosmetiikkayhtiö Lumene haluaa tuoda biopohjaisuutta tuotteiden lisäksi myös pakkauksiin. Kiertotalouteen sitoutuneen yhtiön tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 80 prosenttia pakkauksista on valmistettu kierrätysmuovista tai uusiutuvista raaka-aineista. Lumenella tutkitaan pitkäjänteisesti eri materiaalien soveltuvuutta kosmetiikkakäyttöön.
Erä Lumenen kasvovoiteita tulee myyntiin uusissa Sulapac-purkeissa Keskon K-Citymarketeissa sekä Lumenen verkkokaupassa huhtikuussa 2022. Pilottiin mukaan valikoitui kaksi Lumenen suosituinta kosteusvoidetta. Purkin on suunnitellut muotoilija Harri Koskinen.
Uusi biopohjainen purkki on tehty metsäteollisuuden sivuvirroista saadusta, pohjoismaisesta FSC-sertifioidusta puuaineksesta, biopohjaisista ja biohajoavista biopolymeereista sekä luonnossa esiintyvistä savimineraaleista.
Lumene hyödyntää maailman ensimmäisenä kosmetiikkabrändinä Sulapacin uutta kosmetiikkapurkkien sisäpinnalle kehitettyä suojakerrosta. Biopohjaisen, biohajoavasta materiaalista valmistetun purkin haasteena on tähän mennessä ollut kosteuden nopea haihtuminen. Siksi sen ei ole katsottu soveltuvan laajempaan käyttöön vesipitoisissa kosmetiikkatuotteissa.
Lumenen pilotti on panostus koko kosmetiikka-alan innovaatiotoiminnan tulevaisuuteen.
– Pakkauksen ensisijainen tehtävä on suojata tuotetta. Kehitystyön tuloksena voimme nyt taata kasvovoiteelle vähintään yhdeksän kuukauden säilyvyyden biopohjaisessa, biohajoavasta materiaalista valmistetussa purkissa. Tämä on merkittävä virstanpylväs pakkauskehityksessä, sanoo Lumenen pakkauskehityksestä vastaava Essi Arola.
Suomen kierrätysjärjestelmä ei vielä pysty kierrättämään biohajoavasta materiaalista valmistettuja pakkauksia, mutta Lumenelle on tärkeää olla mukana kehittämässä ja tuomassa markkinoille tulevaisuuden pakkausvaihtoehtoja.
– Pilotin myötä olemme voineet tutkia monipuolisesti pakkauksen soveltuvuutta omissa tuotteissamme. Samalla saamme myös arvokasta tietoa kuluttajan suhtautumisesta tämän kaltaisiin innovaatioihin, toteaa Lumenen tuotekehitys- ja vastuullisuusjohtaja Tiina Isohanni.