Lidl Suomi on päättänyt vähentää muovin määrää omien elintarvikemerkkiensä tuotepakkauksissa viidenneksellä vuoden 2025 loppuun mennessä.
Omien merkkien tuotteet kattavat yli 70 prosenttia Lidlin elintarvikepakkausten valikoimasta. Toisena tavoitteena Lidlillä on, että kaikki sen omien merkkien muovipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kierrätettävissä vuoden 2025 loppuun mennessä.
Lidl tekee tiedotteen mukaan jatkuvasti töitä muovin vähentämiseksi pakkauksissa sekä etsii uusia keinoja kierrättää muovia ja korvata sitä tuotepakkauksissaan. Konkreettisella muovin vähentämisen ja kierrätettävyyden tavoitteella Lidl nostaa pakkausmateriaalikysymyksen yhä kiinteämmäksi osaksi tuotekehitystä.
Muovia voidaan vähentää muuttamalla pakkauksen kokoa tai käytetyn muovin paksuutta. Esimerkiksi Alesto-merkin Cashew-pähkinäpussia on hiljattain pienennetty siten, että pakkausmateriaalin määrä pieneni pussissa viidenneksellä sisällön säilyessä samana. Lisäksi Lidl tutkii jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia muovin korvaamiseksi tuotepakkauksissa.
Kierrätys on ollut olennainen osa Lidlin toimintakonseptia alusta lähtien. Kaikki Lidlit ja Lidlin jakelukeskukset kierrättävät muovia ja muita jakeita tehokkaasti. Kierrätysmuovia hyödynnetään esimerkiksi Saskia-kivennäisvesipulloissa.
”Suosituimpien omien merkkiemme juomien pullot ovat jo yli 50-prosenttisesti kierrätysmuovia. Vuosien kuluessa myös pulloissa käytettävän muovin kokonaismäärää on onnistuttu vähentämään”, Lidlin vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen kertoo.
Lidl Suomi on mukana myös muovikassien kulutuksen vähentämiseen tähtäävässä kaupan alan yhteisessä muovikassisopimuksessa.
.