Läpinäkyvä eristepakkaus on ympäristöystävällisempi kuin värikäs

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-04-08
PÄIVITETTY: 2024-04-25
Vasemmalla Rockwoolin punavalkoinen pakkaus ennen, oikealla uusi pakkaus. Kuva: Rockwool International A/S & Rockwool Finland Oy.

Rockwool vaihtoi punavalkoiset eristepakkauksensa läpinäkyviin. Se säästi väriaineita ja lisäsi kierrätettävyyttä.

Rakennustyömailla Rockwoolin punavalkoisia eristepakkauksia on näkynyt jo pitkään, mutta jatkossa ne sulautuvat paremmin maisemaan. Kivivillaeristeitä valmistava yritys päivitti muovipakkauksensa läpinäkyvämmiksi ja käyttää värejä vähemmän, alle kymmenen prosenttia. Se paransi pakkausten kierrätettävyyttä.

Uudistetut pakkaukset saivat RecuClass-luokituksen B, joka tarkoittaa, että ne ovat 85-prosenttisesti kierrätettäviä. Luokitus vaihtelee yleensä A:sta C:hen, jossa A edustaa hyvää kierrätettävyyttä ja C heikkoa.

— Ilmastovaikutusten vähentäminen on tärkeämpää kuin vahva profilointi, ja olemme vakuuttuneita siitä, että asiakkaamme ovat tästä samaa mieltä. Pyrimme määrätietoisesti vähentämään ympäristövaikutuksiamme, joten on luonnollista, että panostamme myös tuotteidemme pakkaamiseen, Rockwool Nordicsin kestävän kehityksen johtaja Christian Kofod sanoo.

Yksinkertaiselta näyttävän pakkauksen uusiminen oli monimutkainen prosessi.

— Muovin kierrätysmahdollisuus ei saa perustua siihen, että tingitään vaatimuksista, jotka pakkauksen on täytettävä. Meidän on jatkossakin pystyttävä varmistamaan, että tuotteet päätyvät asiakkaille vahingoittumattomina ja että ne voidaan säilyttää suojattuina rakennustyömaalla, Kofod selittää.

Aiemmin Rockwool on muun muassa kehittänyt tuotteilleen ohuemman kalvon puristustekniikan avulla. Se vähensi kalvoja rakennuseristyslevyjen ympärillä 25 prosenttia.

— Vastuullisuustyö ei saa koskaan loppua. Valmistavan yrityksen on aina tehtävä enemmän ilmastojalanjäljen pienentämiseksi, Kofod päättää.

Jatka lukemista

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce