Marvaco, SOMA, Flint Group ja INOMETA ovat tehneet kauan kaivatun läpimurron valkoisen painovärin peittävyydessä ja painovärin säästöissä, mikä lisää pakkauspainatuksen ekotehokkuutta. Valkoisen painovärin kulutus on tyypillisesti puolet värien kokonaiskulutuksesta.
– Testimme ovat tuottaneet uuden kestävän kehityksen mukaisen saavutuksen, jossa yli 60 % valkoisen painovärin opasiteetti saavutettiin vähemmällä painovärinkulutuksella. Näin korkea opasiteetti on jotain, jota brändinomistajat ovat aina halunneet, mutta mikä on ollut hankala toteuttaa perinteisesti. Tämä tuo painetut värit elämään paremmin pakkauskalvoissa, kertoo Kai Lankinen Marvaco Groupista.
Marvacon ja SOMAn yhtessä ohjaama kehitys johti yli 60 %:n valkoisen opasiteettiin taustapainetulla BOPP:llä. Kehityksessä hyödynnettiin kumppaneiden uusimpia tekniikoita, ja ne mahdollistivat opasiteetin kohottamisen samalla kun valkoisen painovärin määrää pystyttiin vähentämään.
SOMA Globe -teknologiakeskuksen päällikkö Moreno Melegatti kertoo, että korkeat opasiteetit vaativat tyypillisesti suuria värin siirtomääriä ja jopa peittovalkoisen painamista kahdella värillä. OPTIMA-fleksopainokoneen uusi kuivausjärjestelmä minimoi painovärin blokkaamisen näin korkean opasiteetin saavuttamisessa.
Kai Lankisen tavoitteena on ollut saavuttaa näin korkea opasiteetti jo pitkään, mutta nyt tekniikka on mahdollistanut sen saavuttamisen. – Yhteistyö vähensi painovärin kulutusta mittavasti ja säilytti valkoisen peittävyyden verrattuna perinteiseen tekniikkaan.
Flint Groupin kehityspäällikkö Joelle Bédat ja kaupallinen johtaja Thomas Strohe ovat tyytyväisiä ratkaisussa saavutetuista tuloksista, jossa myös Flint Groupin painovärit ja -laatat täydentävät toisiaan.