Coca-Cola lanseeraa kesällä uudet lämpöetiketit kaikissa Länsi-Euroopassa. Etiketti vaihtaa väriä juoman kylmyysasteen mukaan.
Muutaman viikon päästä Suomessa kauppoihin tulevien puolen litran Coca-Cola- ja Coca Cola Zero -pullojen sekä pikkutölkkien etiketeissä käytetty muste reagoi ympäristön lämpötilamuutoksiin. Juoman logo muuttuu perinteisestä valkoisesta vaaleansiniseksi ja -punaiseksi, kun juoma viilenee noin kahdeksan asteen lämpöiseksi. Tummimmillaan värit ovat silloin kun juoma on kolmeasteista.
Isommissa 1,5 litran pulloissa väriä vaihtaa logon takana oleva kesäkuva, kuten varvastossut.
Suomalaisesta innovaatiosta ei ole kyse, vaan mallia on otettu brändin Australiassa kehittämästä teknologiasta. Etiketit lanseerataan nyt kaikkiin Länsi-Euroopan maihin.
Coca-Cola Suomen viestintäpäällikkö Théa Natrin mukaan idean taustalla on ennen kaikkea se, että Coca-Colan tarjoileminen viileänä on olennainen osa sen makua. Jatkossa värin on siis määrä kertoa heti, kannattaako juomaa vielä korkata. Toisaalta Coca-Colalle epätyypilliset pastellivärit herättävät huomiota kylmäkaapissa. Natri kertoo Markkinointi&Mainonta-lehdelle, että brändi on tähän asti ollut melko tiukka siitä, että Coca-Colan logo on pakkauksissa valkoinen tai punainen.
Lämpöetikettien ympärille on suunniteltu myös verkkokampanja, joka käynnistyy heinäkuussa. Jos tarpeeksi kylmää, väriään vaihtanutta etikettiä näyttää kampanjasivustolla puhelimen tai tietokoneen kameralle, sovelluksen tavoin toimiva sivusto tunnistaa sen ja kertoo, oletko voittanut Finnkinon elokuvalippuja tai elokuvaeväitä. Jos pullo on liian lämmin, sivusto pyytää laittamaan pullon vielä kylmään ja palaamaan asiaan myöhemmin.