Lämpöetiketti kertoo juoman kylmyydestä

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-06-09
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Coca-Cola lanseeraa kesällä uudet lämpöetiketit kaikissa Länsi-Euroopassa. Etiketti vaihtaa väriä juoman kylmyysasteen mukaan.

Muutaman viikon päästä Suomessa kauppoihin tulevien puolen litran Coca-Cola- ja Coca Cola Zero -pullojen sekä pikkutölkkien etiketeissä käytetty muste reagoi ympäristön lämpötilamuutoksiin. Juoman logo muuttuu perinteisestä valkoisesta vaaleansiniseksi ja -punaiseksi, kun juoma viilenee noin kahdeksan asteen lämpöiseksi. Tummimmillaan värit ovat silloin kun juoma on kolmeasteista.

Isommissa 1,5 litran pulloissa väriä vaihtaa logon takana oleva kesäkuva, kuten varvastossut.

Suomalaisesta innovaatiosta ei ole kyse, vaan mallia on otettu brändin Australiassa kehittämästä teknologiasta. Etiketit lanseerataan nyt kaikkiin Länsi-Euroopan maihin.

Coca-Cola Suomen viestintäpäällikkö Théa Natrin mukaan idean taustalla on ennen kaikkea se, että Coca-Colan tarjoileminen viileänä on olennainen osa sen makua. Jatkossa värin on siis määrä kertoa heti, kannattaako juomaa vielä korkata. Toisaalta Coca-Colalle epätyypilliset pastellivärit herättävät huomiota kylmäkaapissa. Natri kertoo Markkinointi&Mainonta-lehdelle, että brändi on tähän asti ollut melko tiukka siitä, että Coca-Colan logo on pakkauksissa valkoinen tai punainen.

Lämpöetikettien ympärille on suunniteltu myös verkkokampanja, joka käynnistyy heinäkuussa. Jos tarpeeksi kylmää, väriään vaihtanutta etikettiä näyttää kampanjasivustolla puhelimen tai tietokoneen kameralle, sovelluksen tavoin toimiva sivusto tunnistaa sen ja kertoo, oletko voittanut Finnkinon elokuvalippuja tai elokuvaeväitä. Jos pullo on liian lämmin, sivusto pyytää laittamaan pullon vielä kylmään ja palaamaan asiaan myöhemmin.
 

 

 

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt