Lääke- ja henkilökohtaisen hygienian markkinat ohjaavat alumiinipakkausten kysyntää

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-02-10
PÄIVITETTY: 2023-03-01

International Organisation of Aluminium Aerosol Container Manufacturers (AEROBAL) raportoi, että sen jäsenten maailmanlaajuiset toimitukset kasvoivat 6,8 prosenttia noin 6 miljardiin yksikköön vuonna 2022.

Markkinoiden kasvu johtui pääasiassa lääke-, hiuslakka-, parranajovaahto- ja muiden henkilökohtaisen hygienian hoitoalojen keskimääräistä suuremmasta kysynnästä. Myös volyymivaltaisten deodorantti- ja hajuvesimarkkinoiden kysyntä kasvoi. Kaiken kaikkiaan henkilökohtaisen hygienian markkinoiden osuus kokonaistoimituksista on noin 82 prosenttia.

Katsaus maailman yksittäisiin alueisiin osoittaa, että kysyntä EU:n 27 jäsenvaltiossa, mukaan lukien Iso-Britannia, kasvoi noin 10 prosenttia. Myös toimitukset Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan kasvoivat 6 prosenttia. Näiden kahden alueen osuus AEROBAL-jäsenten kokonaistoimituksista on noin 71 prosenttia. Myös Aasian/Australian kysyntä kasvoi 6,7 prosenttia. Ainoastaan toimitukset Lähi-itään vähenivät lähes 4 prosenttia.

Alumiinisten aerosolitölkkien valmistajilla on tällä hetkellä haasteena pula koneen osista, teknikoista ja ammattitaitoisesta työvoimasta.

Kestävän kehityksen kannalta EU:n komission esittämä pakkaus- ja pakkausjäteasetusluonnos asettaa lisähaasteita Eurooppalaisille valmistajille ja maahantuojille. Tiukemmat vaatimukset pakkausten vähentämiseksi, tehostettu kierrätys sekä kattavat dokumentointivaatimukset ja vaatimustenmukaisuusvakuutukset vaikuttavat merkittävästi koko arvoketjuun. Alumiinin etuina on sen kestävyys ja kierrätettävyys.

Alan nykyinen tilauskanta viittaa tyydyttävään markkinakehitykseen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, vaikka kuluttajien maailmantilanteen myötä heikentynyt ostovoima voi vaikuttaa negatiivisesti nopeasti liikkuvien kuluttajatuotteiden ja siten myös hygieniatuotteiden markkinoihin.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko