International Organisation of Aluminium Aerosol Container Manufacturers (AEROBAL) raportoi, että sen jäsenten maailmanlaajuiset toimitukset kasvoivat 6,8 prosenttia noin 6 miljardiin yksikköön vuonna 2022.
Markkinoiden kasvu johtui pääasiassa lääke-, hiuslakka-, parranajovaahto- ja muiden henkilökohtaisen hygienian hoitoalojen keskimääräistä suuremmasta kysynnästä. Myös volyymivaltaisten deodorantti- ja hajuvesimarkkinoiden kysyntä kasvoi. Kaiken kaikkiaan henkilökohtaisen hygienian markkinoiden osuus kokonaistoimituksista on noin 82 prosenttia.
Katsaus maailman yksittäisiin alueisiin osoittaa, että kysyntä EU:n 27 jäsenvaltiossa, mukaan lukien Iso-Britannia, kasvoi noin 10 prosenttia. Myös toimitukset Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan kasvoivat 6 prosenttia. Näiden kahden alueen osuus AEROBAL-jäsenten kokonaistoimituksista on noin 71 prosenttia. Myös Aasian/Australian kysyntä kasvoi 6,7 prosenttia. Ainoastaan toimitukset Lähi-itään vähenivät lähes 4 prosenttia.
Alumiinisten aerosolitölkkien valmistajilla on tällä hetkellä haasteena pula koneen osista, teknikoista ja ammattitaitoisesta työvoimasta.
Kestävän kehityksen kannalta EU:n komission esittämä pakkaus- ja pakkausjäteasetusluonnos asettaa lisähaasteita Eurooppalaisille valmistajille ja maahantuojille. Tiukemmat vaatimukset pakkausten vähentämiseksi, tehostettu kierrätys sekä kattavat dokumentointivaatimukset ja vaatimustenmukaisuusvakuutukset vaikuttavat merkittävästi koko arvoketjuun. Alumiinin etuina on sen kestävyys ja kierrätettävyys.
Alan nykyinen tilauskanta viittaa tyydyttävään markkinakehitykseen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, vaikka kuluttajien maailmantilanteen myötä heikentynyt ostovoima voi vaikuttaa negatiivisesti nopeasti liikkuvien kuluttajatuotteiden ja siten myös hygieniatuotteiden markkinoihin.