Makeisia, leipomotuotteita, jauhoja, hiutaleita, kaurapohjaisia juomia ja välipalaratkaisuja. Siinä suppea lista Fazer-tuoteperheen jäsenistä. Kun valikoimaan kuuluu niin kiinteitä, jauhemaisia kuin nestemäisiäkin tuotteita, on sanomattakin selvää, että pakkauskehityksellä riittää töitä. – Jokainen pakkaus suunnitellaan tuote edellä, muistuttaa Fazerin pakkauskehitysjohtaja Piia Soininen-Tengvall.
Perinteisenä elintarvikealan toimijana Fazer ja sen tuotteet tunnetaan hyvin. Tämä vaatii sekä tuotteilta että pakkauksilta ominaisuuksia, jotka täyttävät niiden käyttäjien odotukset. Kaupan hyllyllä kuluttajan huomiosta kilpailee lukuisa määrä samankaltaisia tuotteita, joten visuaalisuudella on suuri merkitys tuotteen houkuttelevuuteen. Verkkokaupan kuvakatalogeissa ulkoasun näyttävyyden ja toisaalta myös tunnistettavuuden merkitys kasvaa entisestään.
– Houkutteleva, laadukas ja vastuullinen pakkaus on tärkeä osa tuotetta ja sen brändimielikuvaa. Kuluttajan ensimmäinen ja viimeinen kosketus tuotteeseen on useimmiten pakkaus, joka luo mielikuvaa ja tarjoaa informaatiota tuotteesta, Piia Soininen-Tengvall sanoo.
Kuluttajien puheista kuultaa usein mustavalkoinen toive pakkausten ja materiaalien ympäristöystävällisyyteen panostamisesta. Mutkia oiotaan vaatimalla yksiselitteisesti muovista luopumista ymmärtämättä aina täysin niitä perusteita, joilla materiaalivalintoja tehdään. Aiemmin juomateollisuuden varsin homogeenisen tuotevalikoiman ja pakkausten parissa työskennellyt Piia Soininen-Tengvall muistuttaa, että pakkaussuunnittelu lähtee aina tuotteen lähtökohdista.
– Erityyppisille elintarvikkeille on suunniteltava juuri niille tarkoitettuja pakkauksia. Puhumme Fazerilla itse mittatilauspuvusta: jokaisella tuotteella on erityisvaatimukset, joihin pakkauksen tulee mukautua.
Fazerilla pakkauskehitys on paljon muutakin kuin valmiiden pakkausten ostamista ja tuotteiden pakkaamista niihin. Kullekin elintarvikkeelle valitaan sopivin pakkausmateriaali, ja pakkaukselle mitataan ja piirretään tuotetta sekä konetta vastaava rakenne. Yhtiö toimii aktiivisessa yhteistyössä pakkausten tuottajien ja toimittajien kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään eri tutkimuslaitosten, kuten VTT:n ja Luken kanssa, ja yhtiö on mukana erilaisissa pakkausmateriaalien kehityshankkeissa.
Lue Piia Soininen-Tengvallin koko haastattelu Suomen Pakkausyhdistyksen sivuilta.