Laaja tuoteportfolio vaatii laajan pakkausvalikoiman

Teksti:Hanna Kiventöyry
JULKAISTU: 2021-05-18
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Makeisia, leipomotuotteita, jauhoja, hiutaleita, kaurapohjaisia juomia ja välipalaratkaisuja. Siinä suppea lista Fazer-tuoteperheen jäsenistä. Kun valikoimaan kuuluu niin kiinteitä, jauhemaisia kuin nestemäisiäkin tuotteita, on sanomattakin selvää, että pakkauskehityksellä riittää töitä. – Jokainen pakkaus suunnitellaan tuote edellä, muistuttaa Fazerin pakkauskehitysjohtaja Piia Soininen-Tengvall. 

Perinteisenä elintarvikealan toimijana Fazer ja sen tuotteet tunnetaan hyvin. Tämä vaatii sekä tuotteilta että pakkauksilta ominaisuuksia, jotka täyttävät niiden käyttäjien odotukset. Kaupan hyllyllä kuluttajan huomiosta kilpailee lukuisa määrä samankaltaisia tuotteita, joten visuaalisuudella on suuri merkitys tuotteen houkuttelevuuteen. Verkkokaupan kuvakatalogeissa ulkoasun näyttävyyden ja toisaalta myös tunnistettavuuden merkitys kasvaa entisestään. 

– Houkutteleva, laadukas ja vastuullinen pakkaus on tärkeä osa tuotetta ja sen brändimielikuvaa. Kuluttajan ensimmäinen ja viimeinen kosketus tuotteeseen on useimmiten pakkaus, joka luo mielikuvaa ja tarjoaa informaatiota tuotteesta, Piia Soininen-Tengvall sanoo.  

Kuluttajien puheista kuultaa usein mustavalkoinen toive pakkausten ja materiaalien ympäristöystävällisyyteen panostamisesta. Mutkia oiotaan vaatimalla yksiselitteisesti muovista luopumista ymmärtämättä aina täysin niitä perusteita, joilla materiaalivalintoja tehdään. Aiemmin juomateollisuuden varsin homogeenisen tuotevalikoiman ja pakkausten parissa työskennellyt Piia Soininen-Tengvall muistuttaa, että pakkaussuunnittelu lähtee aina tuotteen lähtökohdista. 

– Erityyppisille elintarvikkeille on suunniteltava juuri niille tarkoitettuja pakkauksia. Puhumme Fazerilla itse mittatilauspuvusta: jokaisella tuotteella on erityisvaatimukset, joihin pakkauksen tulee mukautua. 

Fazerilla pakkauskehitys on paljon muutakin kuin valmiiden pakkausten ostamista ja tuotteiden pakkaamista niihin. Kullekin elintarvikkeelle valitaan sopivin pakkausmateriaali, ja pakkaukselle mitataan ja piirretään tuotetta sekä konetta vastaava rakenne. Yhtiö toimii aktiivisessa yhteistyössä pakkausten tuottajien ja toimittajien kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään eri tutkimuslaitosten, kuten VTT:n ja Luken kanssa, ja yhtiö on mukana erilaisissa pakkausmateriaalien kehityshankkeissa. 

Lue Piia Soininen-Tengvallin koko haastattelu Suomen Pakkausyhdistyksen sivuilta. 

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat