Kysely: Suomalaiset pelkäävät terveysveron nostavan ruuan hintaa entisestään

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-01-03
PÄIVITETTY: 2023-03-01


Elintarviketeollisuusliiton ja Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimeenpaneman kyselyn perusteella suomalaiset eivät kannata ruokia ja juomia koskevan terveysperusteisen valmisteveron käyttöönottoa. Veroa tehokkaammin terveellisiin valintoihin ohjaisivat vastaajien mielestä marjojen ja kasvisten arvonlisäveron alentaminen, pakkausmerkinnät ja kasvisten korostaminen ruokalistoilla.

Kaikkien puolueiden kannattajat haluaisivat uuden veron sijaan mieluummin alentaa marjojen ja vihannesten arvonlisäveroa. Vihreiden ja sosialidemokraattien kannattajat suhtautuvat terveysveroon positiivisimmin. Negatiivisimmin veroon suhtautuivat perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kannattajat.

Terveysperusteisen valmisteveron vaikuttavuudesta ihmisten valintoihin ei kyselyn perusteella ole takeita. Jos vero otettaisiin käyttöön, vastaajat eivät muuttaisi kuitenkaan käyttäytymistään terveellisempään suuntaan.

Terveysperusteinen vero vaikuttaisi eniten naisten, yli 55-vuotiaiden ja pienituloisten valintoihin. Sosialidemokraattien ja perussuomalaisten kannattajat jättäisivät muita useammin tuotteet ostamatta, jos niitä rasittaisi terveysperusteinen vero.

Naiset, yli 55-vuotiaat ja hyvätuloiset suhtautuvat terveysperusteiseen veroon suopeammin kuin muut. Kaikkien puolueiden kannattajat vastustavat terveysperusteisen veron kohdistamista kotona käytettäviin raaka-aineisiin, kuten rasvoihin ja öljyihin, lihaan ja lihajalosteisiin, maito- ja kauravalmisteisiin, suolaan ja sokeriin sekä kahviloissa ja ravintoloissa myytäviin tuotteisiin.

Pienempiä pakkaus-, annos- tai lautaskokoja kaupassa tai ravintoloissa kannattivat keskimääräistä enemmän naiset ja yli 55-vuotiaat.

Kyselyn mukaan elintarvikkeiden kotimaisuudella on merkitystä hintojen noususta huolimatta, mutta hintojen nousu lisää kuluttajien kiinnostusta tuontituotteita kohtaan. Nuoret ja pienituloiset siirtyvät herkemmin ostamaan edullisempia tuontivaihtoehtoja hintojen noustessa.

Myös eri puolueiden kannattajien välillä on eroja siinä, suositaanko kotimaista hinnasta riippumatta vai ostetaanko useammin ulkomaalaista. Kristillisdemokraattien ja keskustan kannattajat suosisivat kotimaista vaihtoehtoa, vaikka se olisi ulkomaalaista kalliimpi. Vihreiden ja perussuomalaisten kannattajat puolestaan valitsisivat edullisemman, ulkomaisen vaihtoehdon muita useammin.

Kyselyn taustatiedot

Kysely toteutettiin Elintarviketeollisuusliiton ja Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimeksiannosta IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksessa. Tiedot kerättiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.  Tiedot kerättiin 9.–21.11.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + – 3,2 %-yksikköä.

 

Kyselyn tarkemmat tulokset

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko