Altian Koskenkorva-brändin kirkastaminen uudelleen toi arvokkaimman voiton Effie Finland 2017 -kilpailussa. Uudistuksen suunnitteli Bob The Robot -mainostoimisto.
”Koskenkorva-brändin vahvistaminen on oppikirjaesimerkki siitä, kuinka tuotteen uudelleen positiointi vahvojen perusarvojen ympärille sekä viestin dramatisointi kasvattavat myyntiä – tässä tapauksessa erityisesti vientiä”, perustelee tuomaristo Grand Effie -valintaa.
Koskenkorva sai myös kaksi kultaista Effietä Tuotteet ja palvelut- sekä Bisneshaaste-kategoriassa.
”Kun tuote ja brändi ovat business-haasteen edessä ja kaipaavat renessanssia, näin se homma hoidetaan. Suomalaista markkinointiosaamista parhaimmillaan eli maailman luokkaa. Tämän kokonaisuuden olisin itse halunnut ostaa”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Tomi Wirtanen, Elisa Oyj:n markkinointijohtaja.
Koskenkorva Vodkan uudistus alkoi vuonna 2016 pakkauksen ilmeen uudistamisella. Uuden pullon suunnittelijaksi valikoitui tunnetun ruotsalaistoimisto Grow:n Niclas Engsäll. Hän halusi suunnitella pullon, joka kuvaisi Koskenkorva Vodkan pitkää historiaa. Lopputuloksena on yksinkertaisen tyylikäs pullo, joka näyttää ajan patinoimalta. Pullossa on puinen korkki ja sen sisäpinta on epäsäännöllisen aaltoileva.
Tuotteet ja palvelut -sarjassa kultaisen Effien sai myös Kone ja hasan & partners, jotka tekivät mystisen Internet of Thingsin konkreettiseksi kaikille hissimatkustajille. Keskenään keskustelevat hissit herättivät matkustajissa mielenkiintoa ja vahvistivat Koneen profiilia teknologisena edelläkävijänä.
Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry järjesti kilpailun nyt 16. kerran. Vuonna 2017 kilpailun pääyhteistyökumppanina oli Sanoma Media Finland. Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.