Koronan myötä verkkokaupan suosio kasvoi viime keväänä kohinalla. Suomalaiset ovat olleet ahkeria noutamaan tilaamansa paketit automaateista tai noutopisteistä, mutta poikkeusaika käänsi kotiintoimitukset hurjaan kasvuun. Postin Kotipaketin tarjoaminen veloituksetta vauhditti kasvua entisestään.
Kuluttajat arvostavat verkkokaupassa nopeutta ja helppoutta, mikä selittää myös Kotipaketin kasvua poikkeustilanteessa. Turvallinen ja joustava toimitusvaihtoehto tuli poikkeusoloissa tarpeeseen, Postin Business Manager Juha T. Wallin kuvailee.
– Samalla muokkasimme kotiintoimitukset poikkeustilanteeseen sopiviksi. Kuljettajamme eivät enää ottaneet kuittauksia, painoivat vain ovikelloa ja siirtyivät takavasemmalle, Wallin lisää.
Kotipaketin toimitusväli on aamukahdeksasta iltayhdeksään, ja sillä tilaa mitä vain 35 kiloon asti. Juuri ennen koronapandemiaa otettiin käyttöön uusi varauskalenteri, josta asiakas voi valita toimitukselle kahden tunnin aikaikkunan.
Kotipaketin kasvu oli kaikkiaan satoja prosentteja, ja kotiinkuljetukset veloituksetta tarjonneiden yritysten lähetysmäärät kasvoivat jopa tuhansia prosentteja. Ilmaisilla kotiintoimituksilla kauppiaat pystyivät Postin Business Manager Mikko Veistelehdon mukaan pidentämään Kotipaketin huippusesonkia. Ilmaiseen toimitukseen yhdistettynä volyymin kasvu oli yli kymmenkertainen, hetkellisesti jopa 5000 prosenttia.
– Kivijalasta kadonnutta kauppaa pystyttiin ilmaisilla toimituksilla kääntämään verkkokaupan voitoksi. Niiden lisäksi on tietysti oltava oikeat tuotteet ja riittävän houkuttelevat kampanjat, jotka selittävät suosion nousupiikkejä, Veistelehto muistuttaa.