Korona kasvatti Postin Kotipaketin suosiota

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2020-10-01
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Koronan myötä verkkokaupan suosio kasvoi viime keväänä kohinalla. Suomalaiset ovat olleet ahkeria noutamaan tilaamansa paketit automaateista tai noutopisteistä, mutta poikkeusaika käänsi kotiintoimitukset hurjaan kasvuun. Postin Kotipaketin tarjoaminen veloituksetta vauhditti kasvua entisestään.

Kuluttajat arvostavat verkkokaupassa nopeutta ja helppoutta, mikä selittää myös Kotipaketin kasvua poikkeustilanteessa. Turvallinen ja joustava toimitusvaihtoehto tuli poikkeusoloissa tarpeeseen, Postin Business Manager Juha T. Wallin kuvailee.

– Samalla muokkasimme kotiintoimitukset poikkeustilanteeseen sopiviksi. Kuljettajamme eivät enää ottaneet kuittauksia, painoivat vain ovikelloa ja siirtyivät takavasemmalle, Wallin lisää.

Kotipaketin toimitusväli on aamukahdeksasta iltayhdeksään, ja sillä tilaa mitä vain 35 kiloon asti. Juuri ennen koronapandemiaa otettiin käyttöön uusi varauskalenteri, josta asiakas voi valita toimitukselle kahden tunnin aikaikkunan.

Kotipaketin kasvu oli kaikkiaan satoja prosentteja, ja kotiinkuljetukset veloituksetta tarjonneiden yritysten lähetysmäärät kasvoivat jopa tuhansia prosentteja. Ilmaisilla kotiintoimituksilla kauppiaat pystyivät Postin Business Manager Mikko Veistelehdon mukaan pidentämään Kotipaketin huippusesonkia. Ilmaiseen toimitukseen yhdistettynä volyymin kasvu oli yli kymmenkertainen, hetkellisesti jopa 5000 prosenttia.

– Kivijalasta kadonnutta kauppaa pystyttiin ilmaisilla toimituksilla kääntämään verkkokaupan voitoksi. Niiden lisäksi on tietysti oltava oikeat tuotteet ja riittävän houkuttelevat kampanjat, jotka selittävät suosion nousupiikkejä, Veistelehto muistuttaa.

Uusimmat uutiset

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Stora Enso vähentää johtajiaan ja keskittyy uusiutuviin pakkauksiin

Stora Enso suunnittelee kevyempää organisaatiorakennetta, jonka tavoitteena on vahvistaa keskittymistä uusiutuviin pakkauksiin. Uusi organisaatio poistaisi yhden johtamistason ja hajauttaisi tulosvastuun lähemmäs asiakkaita ja operatiivista toimintaa. Tämä edellyttää muutosneuvotteluja ja muita mahdollisia oikeustoimia kaikissa maissa, joita muutokset koskevat.
Pure_Fibre_0118 – Salad bowl with hand and herbal tray

Kotitalouksien muovijätteestä syntyi 3D-tulostuslankaa

Saksalaisissa kotitalouksissa muovijätettä syntyy kolme kertaa enemmän kuin 30 vuotta sitten. Suuri osa siitä koostuu pakkauksista. Saksalaiset tutkijat ovat nyt onnistuneet valmistamaan tästä muovista filamentteja 3D-tulostukseen.
Fraunhofer-1-1024x683x

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko