Konica Minoltalta uusi etikettipainokone

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-06-10
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Vuoden 2015 Labelexpossa Konica Minolta kertoi tulevansa mukaan digitaalisten etikettipainokoneiden markkinoille ja vuoden päästä lanseerattiin ensimmäinen laite. Ja nyt lähes samaan aikaan kun yritys on toimittanut tuhannennen koneensa, yritys esitteli Madridissa järjestetyssä tapahtumassa uuden AccurioLabel-sarjan laitteen; AccurioLabel 400:n nelivärisen painokoneen, jolla voidaan painattaa myös valkoisella.

Tuhannes kone, AccurioLabel 230 toimitettiin äskettäin ranskalaiselle yritykselle. Konica Minolta Business Solutions Europen liiketoiminnan kehityspäällikkö Carsten Bambergin mukaan kyseessä oli tärkeä virstanpylväs, koska yrityksellä on etikettiliiketoiminnan vauhdittamiseksi suuria suunnitelmia. Tästä osoituksena on uuden painokoneen lanseeraus.

AccurioLabel-sarja oli alun perin tarkoitettu pienille ja keskisuurille etikettivalmistajille, mutta laitteet ovat alkaneet löytää tiensä myös yhä suurempiin yrityksiin. Laitteet soveltuvat pieniin ja keskisuuriin tuotantomääriin.

Kun AccurioLabel 400 esiteltiin toukokuun lopussa, iso joukko kansainvälisiä toimittajia oli paikalla konsernin Labels & Packaging Exhibition -keskuksessa Madridissa. Pääpuhujana oli Toshitaka Uhemura, Konica Minoltan Corporate Senior Vice President.

– Olemme muutamassa vuodessa onnistuneet myymään markkinoille tuhat konetta, joista noin kolmasosan Eurooppaan, josta olemme erittäin ylpeitä. Tämä taitaa olla jonkinlainen digipainokoneiden myyntiennätys, hän sanoi.

– Lupaamme jatkossakin jatkaa teollisuuden auttamista siirtymään analogisesta teknologiasta digitaaliseen, kuten uusi laitelanseerauksemme todistaa.

AccurioLabel 400 – mitä uutta?

Carsten Bamberger on tyytyväinen digitaalisten painokoneiden kehitykseen. Hän kertoi, että yritys oli ykkönen viime vuonna markkinoille toimitettujen yksiköiden määrällä mitattuna ja trendi jatkuu. Myös tämän vuoden ensimmäinen kvartaali on ollut erittäin vahva. Konica Minoltan tietojen mukaan heillä on nykyään 26 prosentin markkinaosuus digitaalisista tarrapainokoneista. Tähän mennessä on ollut kyse AccurioLabel 190:stä ja 230:stä, jotka lanseerattiin kahden viimeisen Labelexpon yhteydessä. Uuden 400-sarjan laitteen myynti alkaa ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Sen kehitystyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä tanskalaisen Grafisk Maskinfabrik GM:n kanssa. Laitteen telojen halkaisija voi olla jopa 800 millimetriä.

– Mitä uutta 400:ssa? Siinä on niin kutsuttu Intelligent Quality Control, jossa on sisäänrakennettu skanneri ja fotospektrometri, joka huolehtii automaattisesta kalibroinnista ja värien stabiilisuudesta, densiteetistä ja mahdollistaa omat profiilit.

– Ominaisuudet tarjoavat monipuolisuutta. Laitteella voi tulostaa monille materiaaleille, joille muilla laitteilla ei pystytä. Käyttöön saa nyt myös viidennen värin, valkoisen erittäin hyvällä opasiteetilla. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia.

– Laitteen nimessä oleva 400 kuvaa koneen nopeutta, voimme nousta hieman alle 40 metriin minuutissa, kun ajetaan CMYK:illä ja kaksikymmentä metriä, kun lisäämme valkoista.

Painokoneen resoluutio on 1 200 dpi (vastaa 3 600 dpi) ja sillä voidaan käsitellä 250 tai 330 millimetrin rainaleveyksiä. Se on varustettu kolmella ohjauspaneelilla ja työtä voi ohjata myös erillisen näytön, esimerkiksi iPadin, kautta.

Isommille tuotantomäärille tarve

Työn kokonaistuotantopituus kohti voidaan asettaa kolmeentuhanteen metriin. Carsten Bambergerin mukaan monilla asiakkailla on selvä tarve nostaa kuukausittaista tuotantomäärää. 400-malli kestää jopa satatuhatta metriä kuukaudessa, mutta on suositeltavaa aloittaa noin puolella. Tätä varten puristimeen on asennettu ylimääräisiä värikasetteja.

– Tällä koneella tähdätään keskikokoisiin ja suuriin volyymeihin. Etikettimarkkinoiden digitalisaatio jatkaa kasvuaan kaksinumeroisella kasvulla joka vuosi, joten mahdollisuudet ovat todella olemassa”, Carsten Bamberger sanoo.

– Keskikokoisia ja suuria etikettivalmistajia on arviomme mukaan yli kolme tuhatta ja uskomme, että monet heistä ovat kiinnostuneita AccurioLabel 400:sta.

Niille yrityksille, joilla ei ole aivan yhtä suurta kapasiteetin tarvetta, 230-mallia myydään rinnakkain uuden laitteen kanssa.

Viides, valkoinen väri, lisää nyt asiakkaiden mahdollisuuksia.

Teksti ja kuvat: Bo Wallteg

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Aiothan osallistua Packnorth Award 2024 -kilpailuun?

Ilmoituksia Packnews Award -kilpailuun saapuu nyt tiheään tahtiin Packnewsille. Mittelö järjestetään neljättä kertaa, ja tänä vuonna palkintojenjakotilaisuus pidetään Scanpackissa. Luvassa on mielenkiintoisia uutuuksia.
kilpailu

Löysikö Lessebo Paper vuoden kesähitin?

Kysymykseen miltä paperi kuulostaa, on vihdoin saatu vastaus. Lessebo Paper otti rohkean askeleen perinteisen visuaalisen muotoilun ulkopuolelle ja tutki tätä hieman outoa kysymystä. Tuloksena on Lessebo Paper Player -soitin, joka muuntaa paperin elegantin hiljaisuuden kiehtovaksi äänikokemukseksi.
01_Hero_Lessebo-Texture_Close-up-paper-texture-Morocco_Photo-by-Carl-Anderx

Duni lanseeraa LipLidsin älykannen

Duni Group ja ruotsalainen start-up-yritys LipLid ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Duni Group lanseeraa LipLidsin kannet take-away-mukeihinsa.
dunix

Ruotsin muovipakkausten keräys on kriisissä, toteaa Svensk Plaståtervinning

Ruotsissa on vakava, kansallinen muovipakkausten keräyskriisi, Svensk Plaståtervinningin (Ruotsin muovikeräyksen) toimitusjohtaja Mattias Philipsson sanoo lehdistötiedotteessa.
Foto: Peter Holgersson AB