Kaupan liitto alkaa koota toimialan vastuullisuustietoa

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-08-12
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kaupan liitto alkaa koota alan vastuullisuustietoa entistä johdonmukaisemmin. Liitossa on luotu kaupan vastuullisuuden tavoitekuva ja määritetty ensisijaiset indikaattorit toimialan vastuullisuuden todentamiseen yhteistyössä yritysten ja alan asiantuntijoiden kanssa. Yhteisenä päämääränä on kestävästi kilpailukykyinen kauppa.  

– Kaupan liitossa vastuullisuus nousee strategiasta. Haluamme toimia hyvin toimivan kaupan ja kilpailukykyisen Suomen puolesta, ja näemme vastuullisuuden tärkeänä osana työtämme ja perustehtäväämme. Myös vastuullisuuteen kohdistuvat kasvavat vaateet ja kuluttajien odotukset vauhdittavat työtä kestävän kehityksen puolesta, toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.

Liiton vastuullisuushankkeessa luotiin runsaan puolen vuoden työn tuloksena kaupan vastuullisuuden tavoitekuva, jossa päätavoitteeksi kiteytyi kestävästi kilpailukykyinen kauppa. Lisäksi valittiin ensisijaiset indikaattorit, joiden avulla vastuullisuutta aletaan todentaa ja seurata tavoitteiden toteutumista.

– Haluamme koota entistä kokonaisvaltaisemmin ja suunnitelmallisemmin tietoa kaupan vastuullisuudesta ja vastuullisuustyöstä. Syntyvää tietoa voi hyödyntää esimerkiksi paremman päätöksenteon ja kehitystyön tukena, toteaa hanketta Kaupan liitossa vetävä viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen.

Kokonaisuutta työstettiin viime keväänä järjestetyissä työpajoissa, joihin osallistui monipuolinen joukkoa alan yritysten ja liiton asiantuntijoita. Työpajatyön lisäksi hankkeen puitteissa syvennyttiin mm. olemassa olevaan tutkimus- ja tilastotietoon. Kumppanina kevään hanketyössä toimi Gaia Consulting ja vahvana sparrausryhmänä Kaupan liiton vastuullisuusvaliokunta yritysedustajineen.

Vastuullisuuden tavoitteiden kirkastaminen ja todentamisen askeleet

Kestävästi kilpailukykyinen kauppa -tavoitekuva jakautuu kolmeen perinteiseen pääalueeseen – taloudelliseen, ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen. Toimialan tavoitteena on olla taloudellisen hyvinvoinnin ja kestävän talouden rakentaja, ympäristövastuullisen talouden edistäjä sekä sosiaalisen vastuun osaaja ja kehittäjä. Kullekin kolmelle päätavoitteelle määriteltiin hanketyössä alatavoitteet ja todentamiseen ensisijaiset indikaattorit.

Taloudellisen vastuullisuuden osa-alueella kauppa haluaa olla työn, toimeentulon ja hyvinvoinnin luoja, sekä Suomen kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden varmistaja. Ympäristövastuullisuuden osa-alueella painotetaan ilmastotyötä ja hiilineutraaliutta sekä planeetan resurssien huomioimista, kiertotalous ja biodiversiteetti mukaan lukien. Sosiaalisen vastuun osa-alueella kauppa haluaa yhdistää työn ja tekijät sekä luoda vastuullista työelämää ja kehittää osaamista. Lisäksi kauppa haluaa toimia asiakasta kuuntelevana ja kestävään kuluttamiseen ohjaavana sekä vastuullisuuden mahdollisuudet näkevänä, tulevaisuuteen katsovana innovatiivisena toimijana.

Vastuullisuushankkeessa määriteltyjen ensisijaisten vastuullisuusindikaattoreiden avulla kauppa kokoaa olennaisia vastuullisuuden sisältöjä ja tunnuslukuja. Indikaattorien määrittämisessä hyödynnetään seurattavia ja todennettavia vastuullisuuden määrällisiä ja laadullisia sisältöjä, mittareita ja tietolähteitä.

Kehitystyö jatkuu yhteistyösiltoja vahvistaen

Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen painotukset ovat olleet jo pitkään mukana Kaupan liiton toiminnassa niin työelämäkysymyksissä, elinkeinopolitiikassa, tutkimuksessa kuin viestinnässä. Liitto esimerkiksi panostaa hyvän työelämän kehittämiseen mm. koulutuksin ja julkaisemalla ajankohtaisia oppaita. Kaupan alalle on luotu vähähiilisyystiekartta laajalla yhteistyöllä, ja yritysten monipuolisia vastuullisuuscase-tarinoita julkaistaan Kauppa.fi:llä säännöllisesti. Seuraava kuluttajien vastuullisuusasenteisiin pureutuva tutkimus julkaistaan 21. syyskuuta Kestävä kauppa -vastuullisuustapahtuman yhteydessä.

Liiton vastuullisuushankkeessa kaupan vastuullisuustavoitteiden kirkastaminen ja ensisijaisten indikaattoreiden määrittäminen on ensimmäinen etappi, ja hanketyö jatkuu. Valittuja indikaattoreita hiotaan Kaupan liitossa edelleen käynnistyvällä syyskaudella. Indikaattoreiden julkistukseen liittyvä vuosikello viimeistellään, ja julkistukset käynnistyvät vuoden 2023 aikana. Tavoitekuvan tarkkuutta seurataan jatkossa säännöllisesti strategiatyön yhteydessä ja indikaattoreita kehitetään ajassa kiinni.

– Meille on tärkeää tukea kaupan monipuolista toimialaa edustavia yrityksiä vastuullisuustyössä ja kehittää toimintaympäristöä siten, että kaupalle on mahdollista olla kestävästi kilpailukykyinen ja onnistua kestävän kehityksen tavoitteissa. Näemme vastuullisuuden ja kestävän kehityksen edistämisessä upeita yhteistyömahdollisuuksia. Sidosryhmäyhteistyön vahvistaminen onkin meille tärkeä osa vastuullisuustyötä myös jatkossa, Pere-Vanhanen toteaa.

 

Uusimmat uutiset

Paul Jenkins ja joulukalenterit uutta Packnorth Award 2025 -kilpailussa

Nyt avautuivat kilpailun portit ja Pohjoismaiden suurimpaan pakkauskilpailuun, Packnorth Awardiin voi lähettää kilpailutöitä. Kerromme tässä lisää uusista kilpailuluokista ja juttelemme brittiläisen ThePackHubsin toimitusjohtajan Paul Jenkinsin kanssa, joka tuo kansainvälisyyttä tuomaristoon. Mitä trendejä hän näkee? Ja miten uusi PPWR-asetus vaikuttaa alaan?
top-9

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Stora Enson megatehdas Oulussa käynnistyi – uusi linja on Euroopan nykyaikaisin

Puun kulutus kasvaa Stora Enson Oulun tehtaalla noin miljoona kuutiometriä vuodessa, kun uusi kuluttajapakkauskartonkilinja pääsee täyteen vauhtiin. Osa raaka-aineesta tulee Brasiliasta asti. Toimitukset asiakkaille alkavat viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.   
Oulu stora enso

Onko tämä Legon viherpesua?

Lego on parhaillaan korvaamassa pahvipakkaustensa sisällä olevat pienet palikoita sisältävät muovipussit paperisiin. Vaihto tehdään ympäristösyistä – mutta miten asia oikeastaan on? Hollannissa eräs ympäristöaktivisti testasi paperipusseja ja teki hämmästyttävän löydön.
Lego1x

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko