Kalan alkuperä selville pakkausmerkinnän avulla

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-01-15
PÄIVITETTY: 2023-01-18


S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle.

Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia saamaan tietoa ostamansa ruoan alkuperästä ja vastuullisuudesta, ja S-ryhmä puolestaan haluaa auttaa asiakkaitaan tekemään fiksumpia valintoja. Kaikkea kalatuotteiden hankintaa ohjaa S-ryhmän kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta.

– Sekä tonnikalan jäljitettävyyden lisäämisen että kalatiskien MSC-sertifioinnin taustalla on se, että haluamme tehdä vastuullisen kalan valitsemisesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa, taustoittaa ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.

Uudet QR-koodit tulevat ensi vaiheessa kahteen eri MSC-sertifioituun Rainbow-merkin tonnikalapurkkiin. Näistä ensimmäiset (Rainbow tonnikala vedessä) ovat jo kaupoissa. Myöhemmin keväällä kauppojen hyllyltä löytyy myös Rainbow-tonnikalaa öljyssä uudella QR-koodilla varustettuna.

– Skannaamalla purkin kannessa olevan QR-koodin älypuhelimellaan asiakas pääsee helposti tonnikalan alkulähteille asti. QR-koodista avautuvalla sivustolla näkyy, mistä tonnikala on pyydetty ja miten sekä missä se on pakattu. Lisäksi sivustolta löytyy kattavasti tietoa siitä, miten S-ryhmässä varmistamme kalan vastuullisen hankinnan ja laadun, sekä kuinka MSC-sertifiointi edistää kestävää kalastusta globaalisti, Ristaniemi sanoo.

Uusi tonnikalasivusto on toteutettu yhteistyössä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa, ja siinä hyödynnetään lohkoketjuteknologiaa. Lohkoketju perustuu siihen, että kaikista ketjun toimijoista kerätään tietoa, joka mahdollistaa tuotteen jäljitettävyyden. Lohkoketjun luotettavuus perustuu siihen, että kerran syötettyä tietoa ei voi enää muuttaa. Lohkoketjua hyödyntävää QR-koodia on aiemmin testattu myös S-ryhmän Kotimaista-merkin kuhafileissä.

S-ryhmä tehostaa asiakkaiden mahdollisuuksia tehdä vastuullisia kalaostoksia myös lisäämällä MSC-sertifioitujen kalatiskien määrää myymälöissään. Kaikki Food Market Herkku -ketjun kalatiskit ovat olleet MSC-sertifioituja jo vuodesta 2018 lähtien, ja kuluvan tammikuun aikana sertifiointia laajennetaan 14 Prismaan ja S-marketiin.

Uusimmat uutiset

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Norjan Muovilupaus-kilpailussa valittiin neljä voittajaa

Lerum, Arla, Trioworld Lundin ja Den Stolte Hane voittivat Norjan Muovilupaus-palkinnot innovatiivisilla ja kestävillä pakkauksillaan. Kilpailu on Grønt Punkt Norgen (Norjan Vihreän Pisteen) järjestämä.
plastloftet-vinnerex

Yangi Celleran kuivamuovaustekniikka on pian valmis markkinoille

Varbergissa toimiva Yangi on nyt valmis esittelemään Yangi Cellera -konealustan, joka valmistaa kuitupakkauksia kuivamuovaustekniikalla. Yangin mukaan tämä on tärkeä askel kohti kestävämpien vaihtoehtojen kaupallistamista, jotka voivat korvata perinteisiä muovi- ja märkämuovattuja pakkauksia. Vuonna 2026 teknologian pitäisi olla valmistajien käytettävissä.
Yangi

Tetra Pak ja Lundin yliopisto jatkavat strategista yhteistyötään – painopisteenä innovaatiot

Tetra Pak ja Lundin yliopisto ovat jatkaneet strategista yhteistyösopimustaan viisi vuotta, ja molemmat ovat sitoutuneet kehittämään yhdessä uusia ratkaisuja. Uudistettu sopimus pohjautuu nykyisiin tutkimusprojekteihin ja keskittyy edelleen osaamisen ja koulutuksen vahvistamiseen kuudella keskeisellä alueella.
Lund-University-Study-in-Swedenx-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko