Kala-alan innovaatioita etsitään

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-08-05
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Seafood Innovations 2022 on kaikille avoin kilpailu, jossa etsitään kalan käyttöä tai tarjontaa edistäviä innovaatiota. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa ja sen idea on peräisin edistämisohjelman puitteissa toimivalta Kalakumousverkostolta. Kilpailun toteuttaa Pro Kala ry.

Innovaatioita arvioivat asiantuntija- ja arviointiraadit, joiden puheenjohtaja on Voiko tätä syödä? -ohjelmastakin tuttu Nordic Food Tech Venture Capital -ruokateknologiarahaston perustajiin kuuluva Lauri Reuter.

Kilpailussa etsitään innovaatiota, joka kirittää esimerkiksi kalan tuotantoa, käsittelyä, logistiikkaa, käyttöä tai vaikkapa pakkausta. Hyvän innovaation ei tarvitse olla suuri – kunhan se toimii ja ratkaisee ongelman, jota ei ole aiemmin ratkaistu. Innovaation omistaja voi olla yksityishenkilö, yritys tai muu organisaatio.

– Toivomme, että kalan koko ketju alkutuotannosta valmiisiin tuotteisiin saakka tulee edustetuksi kilpailuun ilmoitetuissa innovaatioissa. Kala-ala kehittyy huimaa vauhtia ja on täynnä uutta teknologiaa sekä huikeita mahdollisuuksia, joita haluamme nostaa kilpailun avulla esille, kertoo Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Raati valitsee innovaatioista parhaat ja ykköspaikalle kivunnut voittaa 10 000 euroa. Voittaja julkistetaan torstaina 3.11.2022 Kalatalouden Innovaatiopäivillä Helsingissä.

Kilpailun osallistumisaika päättyy 16.10.2022 klo 16.00. Tämän jälkeen kilpailun asiantuntijaraati arvioi kilpailutyöt ja valitsee niistä viisi parasta shortlistalle. Shortlist julkaistaan 21.10. www.seafoodinnovations.fi -sivustolla.

www.seafoodinnovations.fi

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka