K-ryhmä investoi tulevina vuosina ruoan verkkokauppakeräilyn automatisointiin useita kymmeniä miljoonia.
Suomen ensimmäinen ruokakaupan yhteyteen tuleva automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä rakennetaan pääkaupunkiseudulle, jossa ruoan verkkokauppa on saavuttanut K-ryhmän tiedotteen mukaan automaation laajempaa hyödyntämistä mahdollistavan tason.
– Tulemme panostamaan edelleen ruoan verkkokaupan kehittämiseen ja asiakaskokemukseen, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.
K-ryhmä rakentaa maan ensimmäisen automaattiavusteisen keräilyjärjestelmän ruokakaupan yhteyteen. Ensivaiheessa kyseessä on kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonan investointi, ja tulevina vuosina investoinnit pelkästään automatisaation kasvavat useisiin kymmeniin miljooniin euroihin.
– Suomen kokoisessa markkinassa tehokkain tapa ruoan verkkokauppapalveluun on tähän asti ollut palvelun tarjoaminen kivijalkaverkostoa hyödyntäen. Pääkaupunkiseudulla volyymit ovat kuitenkin nousseet sille tasolle, että on järkevää hakea ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja, Akseli toteaa.
Tavoitteena nelinkertaistaa keräysteho
Nyt rakennettava automaattiavusteinen keräysjärjestelmä pohjautuu MFC- eli Micro Fulfillment Center -konseptiin.
– Konseptissa keräystä tehdään kolmelta keruualueelta: valtaosa tuotteiden keräilystä tehdään joko automaatiota eli robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä kaupan takahuoneessa. Pienivolyymiset ja erikoistuotteet kerätään kaupan puolelta, Keskon ruoan verkkokaupasta vastaava johtaja Antti Rajala kertoo.
Ratkaisussa keräysteho nousee noin nelinkertaiseksi manuaaliseen kauppakeräilyyn verrattuna. Asiakkaiden tilattavissa on laaja valikoima, jossa tarjolla on kauppakohtaisen valikoiman myötä myös esimerkiksi ravintolaruoan annokset, palvelutiskin tuotteet ja paikalliset erikoisuudet.
Keräysjärjestelmän sijoituspaikka tarkentuu myöhemmin. K-ryhmän tavoitteena on lähivuosien aikana kasvattaa MFC-pohjaista verkostoa sekä pääkaupunkiseudulla että muissa kasvukeskuksissa.