DS Smithin tutkimusaikavälillä 7.–21.11. 2022 toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan jopa puolet (50 %) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he ovat aikeissa viettää enemmän aikaa kotona elinkustannusten nousun vuoksi. Tämän odotetaan näkyvän mielihyvää tuottavien ostosten kasvuna.
Tilastot osoittavat, että mielihyvää tuottavien, helposti särkyvien tuotteiden, kuten kynttilät, juomat ja lasitavarat, verkko-ostamisen kasvu kasvattaa riskiä tuotteiden särkymisestä matkalla vastaanottajilleen. Yksistään kuluneen vuoden aikana noin 34 % eurooppalaisista verkko-ostajista vastaanotti keskimäärin kolme kategorian tuotelähetystä vaurioituneena – määrä on yli kaksinkertainen muihin verkkokauppatoimituksiin verrattuna.
Särkyneiden tuotteiden taloudellinen vaikutus on merkittävä. On arvioitu niiden olevan yhteisarvoltaan jopa 1,35 miljardia euroa vuodessa. Lisäksi särkyneiden tai vaurioituneiden tuotteiden vastaanotto aiheuttaa kyselyn mukaan kuluttajissa harmituksen tunnetta (30 %), pettymystä (28 %) ja turhautumista (20 %).
Vahingoittuneiden tuotteiden saamisella on merkitystä myyjälle myös siksi, että noin 38 % kuluttajista harkitsee tarkkaan, voivatko he enää tilata tuotteita samalta jälleenmyyjältä ja noin joka viides vastaaja (23 %) sanoo, ettei tekisi niin enää koskaan.
Herkästi särkyvien tuotteiden osalta pakkauksen merkitys korostuu entisestään. Pakkauksen tulee olla mietitty huolella kulloiseenkin tarpeeseen, ja sen pitää paitsi suojata tuotetta, myös soveltua monivaiheiseen logistiikkaa. Investointi oikeanlaiseen pakkaukseen säästää kokonaiskustannuksista, kun tuotereklamaatioita särkymisvaurioista ei tule, DS Smith Suomen toimitusjohtaja Ari Viinikkala sanoo.
DS Smithissä pakkausten kestävyyttä voidaan testata testillä, jossa pakkaus pudotetaan, sitä ravistellaan, puristetaan, täristetään ja siihen törmätään. Testejä voidaan tehdä myös asiakaskohtaisesti. Kestävyyden ohella pakkauksen suunnittelussa pyritään alusta alkaen huomioimaan kiertotalous ja huolehtimaan myös pakkauksen suojaaman tuotteen elinkaaresta.