Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2022-11-23
PÄIVITETTY: 2023-01-18


DS Smithin tutkimusaikavälillä 7.­­–21.11. 2022 toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan jopa puolet (50 %) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he ovat aikeissa viettää enemmän aikaa kotona elinkustannusten nousun vuoksi. Tämän odotetaan näkyvän mielihyvää tuottavien ostosten kasvuna.

Tilastot osoittavat, että mielihyvää tuottavien, helposti särkyvien tuotteiden, kuten kynttilät, juomat ja lasitavarat, verkko-ostamisen kasvu kasvattaa riskiä tuotteiden särkymisestä matkalla vastaanottajilleen. Yksistään kuluneen vuoden aikana noin 34 % eurooppalaisista verkko-ostajista vastaanotti keskimäärin kolme kategorian tuotelähetystä vaurioituneena – määrä on yli kaksinkertainen muihin verkkokauppatoimituksiin verrattuna.

Särkyneiden tuotteiden taloudellinen vaikutus on merkittävä. On arvioitu niiden olevan yhteisarvoltaan jopa 1,35 miljardia euroa vuodessa. Lisäksi särkyneiden tai vaurioituneiden tuotteiden vastaanotto aiheuttaa kyselyn mukaan kuluttajissa harmituksen tunnetta (30 %), pettymystä (28 %) ja turhautumista (20 %).
Vahingoittuneiden tuotteiden saamisella on merkitystä myyjälle myös siksi, että noin 38 % kuluttajista harkitsee tarkkaan, voivatko he enää tilata tuotteita samalta jälleenmyyjältä ja noin joka viides vastaaja (23 %) sanoo, ettei tekisi niin enää koskaan.

Herkästi särkyvien tuotteiden osalta pakkauksen merkitys korostuu entisestään. Pakkauksen tulee olla mietitty huolella kulloiseenkin tarpeeseen, ja sen pitää paitsi suojata tuotetta, myös soveltua monivaiheiseen logistiikkaa. Investointi oikeanlaiseen pakkaukseen säästää kokonaiskustannuksista, kun tuotereklamaatioita särkymisvaurioista ei tule, DS Smith Suomen toimitusjohtaja Ari Viinikkala sanoo.

DS Smithissä pakkausten kestävyyttä voidaan testata testillä, jossa pakkaus pudotetaan, sitä ravistellaan, puristetaan, täristetään ja siihen törmätään. Testejä voidaan tehdä myös asiakaskohtaisesti. Kestävyyden ohella pakkauksen suunnittelussa pyritään alusta alkaen huomioimaan kiertotalous ja huolehtimaan myös pakkauksen suojaaman tuotteen elinkaaresta.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Drupa alkoi - tässä on 18 vinkkiä messuille

Ensimmäistä kertaa vuoden 2016 jälkeen Drupa järjestetään Düsseldorfissa. Jättimessuilla on monen vuoden jälkeen paljon uutta esiteltävää, erityisesti pakkausalasta kiinnostuneille. Eikä niitä kutsuta syyttä yhä useammin Drupack-messuiksi. Tästä löydät vinkkejä, joita kävijät voivat nähdä messuilla. Packnews on luonnollisesti paikalla.
DRUPA24_01x

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox