Lidl vaihtoi huhtikuun lopulla Reilu-merkkinsä jauhelihapakkaukset muovirasioista flowpack-pusseihin. Muutos vähentää muovia pakkauksista 50–71 prosentilla eli yhteensä 60 tonnia vuodessa.
Kolmen jauhelihatuotteen pakkauksissa siirryttiin flowpack-pusseihin, jotka ovat kestäviä ja kuitenkin helppo avata repäisemällä. Neljä tuotetta taas myydään jatkossa tiiviissä Atrian kehittämässä vakuumipakkauksessa, joka on vain pakkauksen sisällön kokoinen. Näistä pakkauksista muovi vähenee aiempaan verrattuna puolella. Molemmat pakkaustyypit vievät entistä vähemmän tilaa kuljetuksessa, kaupan hyllyssä, kauppakassissa ja jääkaapissa.
Luomu- ja rotukarjan naudanjauhelihojen pakkauksiin saatiin aivan uusi pakkausmateriaali, jossa kosteussulku on ujutettu monopropeenikalvon sisään. Pakkaus on täysin kierrätettävä.
– Elintarvikepakkauksissa on se haaste, että usein joudutaan käyttämään yhdistelmämuoveja, jotta pakkaus pitää kosteuden sisällään ja suojaa tuotetta pilaantumiselta. Tällaiset monikerrospakkaukset taas ovat hankalasti kierrätettäviä. Siksi on hienoa, että löysimme pakkausratkaisun, joka on kierrätettävä, sanoo Lidl Suomen valikoimapäällikkö Antti Wainikainen.
Lidlin tavoite on vähentää muovia omamerkkituotteidensa pakkauksista 20 prosentilla vuoden 2025 loppuun mennessä. Tavoite on osa kansainvälisen Schwarz-ryhmän REset Plastic -muovistrategiaa, jota Lidl Suomikin toteuttaa.