Pakkausalalla näkyy samanlaista kehitystä kuin kaupallisessa painamisessa. Tuotanto keskittyy ja globalisoituu sekä materiaalien että pakkausten teossa. Pienessä maassa Pohjolan perukoilla on syytä pelätä tämän kehityksen tuloksia ja vastata kilpailutilanteen kiristymiseen innovaatioilla sekä investoinneilla. Suuret toimijat panostavat niihin joka tapauksessa.
Innovaatioita edistetään mm. Pakkauslaakso-ekosysteemissä, johon on saatu mukaan jo 30 yritystä. Innovaatioihin saa myös julkista tukea, mutta se ei saa olla syy innovointiin. Uuden tuotteen tai palvelun pitää lähteä yrityksen osaamisesta ja verkostoista. Muuten sille ei löydy aidosti kysyntää.
Kestävä kehitys on niin vahva trendi, että siihen kannattaa pyrkiä aina. Materiaaleja, energiaa ja työtä säästävät pakkausratkaisut otetaan hyvin vastaan. Interpack-messuilla näki miten vahvasti digitalisaatio nyt tulee pakkausalalle ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia innovointiin.
Ruokahävikki on globaali ongelma, johon kaivataan yksinkertaisia ratkaisuja kuluttajan arjessa. Interpackissa palkittiin parhaana innovaationa hedelmäpakkaus, joka pidentää tuotteen käyttöikää 3-9 %. Pakkauksilla on merkittävä rooli sekä tuotteen säilymisessä ennen ruokapöytää että siinä miten kuluttaja käyttää ruokaa viisasti hävikin minimoiden.