Sulapac on aloittanut yhteistyön kosmetiikka-alan yrityksen Innerbarkin kanssa. Brittiyrityksen valmistamat kasvo- ja vartalovoiteet pakataan FSC-sertifioidun puuteollisuuden jätevirroista ja kasvipohjaisista materiaaleista valmistettuihin Sulapac-pakkauksiin.
Monet luonnonmukaisia kauneudenhoitotuotteita valmistavat brändit ovat siirtyneet käyttämään perinteisiä muoveja korvaavia pakkausratkaisuja, ja pakkausvalinnoista on myös tullut keskeinen tapa ilmaista yrityksen arvoja. Nyt trendi alkaa laajentua myös valtavirta- ja luksusbrändeihin.
Vuonna 2019 perustettu Innerbark tarjoaa kuluttajille kestäviä kauneudenhoitotuotteita. Brändin edullinen luksusvartalo- ja ihonhoitosarja lanseerattiin aiemmin tänä vuonna, ja tuotteet ovat olleet esillä muun muassa British Voguessa.
– Missiomme on korvata perinteiset muovit kokonaan, ja yhteistyö Sulapacin kanssa mahdollisti sen. Pienen yrityksen etu on, että pystymme hyödyntämään uusinta pakkausinnovaatiota nopeasti ilman suuren yrityksen asettamia rajoitteita, sanoo Innerbarkin toimitusjohtaja ja perustaja Nichola Vickers.
Kosmetiikkateollisuus on valtava muovipakkausten käyttäjä: vuonna 2018 pelkästään USA:ssa valmistettiin lähes kahdeksan miljardia muovituotetta kosmetiikkateollisuuden käyttöön. Ympäristötietoisuuden lisääntyessä brändien on entistä paremmin huomioitava käyttämiensä pakkausten ympäristövaikutukset ja pyrittävä vähentämään niitä.
– Muutos on väistämätön. Ihmiset luottavat siihen, että brändit ryhtyvät toimiin kohti kestävämpää tulevaisuutta – ja tekevät sen laadusta tinkimättä. Kauneusteollisuudelle tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien brändien on löydettävä kestäviä ratkaisuja sekä pakkausten että niiden sisällön osalta, sanoo Sulapacin toimitusjohtaja Suvi Haimi.
Sulapac julkisti aiemmin tänä keväänä myös ensimmäisen vesipohjaiselle kosmetiikalle suunnitellun pakkauksen, joka biohajoaa ilman jäljelle jäävää mikromuovia. Noin 90 prosenttia kosmetiikkatuotteista on vesipohjaisia emulsioita, joten vaihtoehtoisille pakkauksille on tilausta.