Syksyn karkkiuutuuden, Remix Lakritsin, kunniaksi Fazer haluaa inspiroida suomalaisia kierrättämään makeispussit ja luomaan niistä uutta. Viime kesänä suomalaisilta karkinystäviltä kerättiin tyhjiä makeispusseja ja Fazer kutsui nuoren suunnittelijan Joona Rautiaisen tekemään niistä kiertotalousteon. Yli kolmestasadasta kierrätyspussista muotoutui upea iltapuku, joka nähdään nyt Remixin mainoskampanjassa drag-hahmo Miss Divetin päällä.
– Haluamme herätellä suomalaiset ajattelemaan arkisia asioita, kuten tyhjää karkkipussia, uudella tavalla. Pussi voi olla raaka-ainetta jollekin ihan uudelle, kuten korulle tai jopa asulle. Ja jos ei itse halua pussia hyödyntää, se kannattaa lajitella muovinkeräykseen, jolloin joku muu hyödyntää materiaalin edelleen, kertoo Fazer Makeisten markkinointijohtaja Anne Repo.
Fazer Remix-pusseissa käytetyn muovin voi kierrättää muovinkeräykseen ja jokaisesta pussista löytyykin kierrätysmerkki. Fazer on myös muokannut pakkauskokoja ja tutkinut ohuempien materiaalien käyttöä, jotta pakkauksen valmistukseen kuluisi vähemmän materiaalia. Remix-pusseista on vuodesta 2019 lähtien pystytty vähentämään muovia jo 70 225 m2 eli lähes kymmenen jalkapallokentällisen verran.