Ilmastomerkki helpottamaan vastuullisia valintoja

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-11-03
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Gaia Carbon Neutral on tuotteille, palveluille ja yrityksille myönnettävä suomalainen ilmastomerkki, joka helpottaa yrityksen ilmastotyötä auttamalla hallitsemaan hiilineutraaliuden saavuttamisen kaikki vaiheet ja viestimään hiilineutraaliuden hyödyistä. Samalla merkki antaa kuluttajille luotettavaa tietoa ja auttaa vastuullisten valintojen tekemisessä. Ensimmäisenä merkki on otettu käyttöön Vindirekt Oy:n maahantuomassa italialaisessa Think Organic Sparkling -kuohuviinissä.

Yritykset ovat tietoisia siitä, miten tärkeää hiilineutraaliuden saavuttaminen on paitsi koko maailmalle, myös niiden omalle liiketoiminnalle. Samalla kuluttajat kaipaavat luotettavaa ja puolueetonta tietoa. Hiilineutraaliuden saavuttaminen on kuitenkin monivaiheinen hanke, jonka toteuttaminen voi vaatia yritykseltä paljon.

Kotimainen Gaia Carbon Neutral -merkki tarjoaa yritykselle selkeän hiilineutraaliuskonseptin sekä kumppanuuden, joka varmistaa aidot ilmastohyödyt ja niiden toteutumisen puolueettomasti. Merkki helpottaa hiilineutraaliuden ja sen hyötyjen viestimistä asiakkaille, työntekijöille, omistajille ja muille sidosryhmille. Merkin saaminen ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan jatkuva kehitysprosessi, jonka toteutuminen varmistetaan säännöllisillä tarkastuksilla. Prosessin aikana selvitetään päästöt, mikä auttaa yritystä vähentämään kulujaan ja hallitsemaan riskejään.

Päästösäästöjen takana on ensisijaisesti niiden vähentäminen ja vasta toissijaisesti kompensointi. Gaia Consulting varmistaa myös, että kaikki kompensointi on lisäistä eli se lisää sidottavan hiilidioksidin määrää, ei ainoastaan siirrä sitä jostakin toisesta hankkeesta nyt kompensoitavaan.

Ensimmäisenä Gaia Carbon Neutral -merkki on otettu käyttöön luomusertifioidussa italialaisessa Think Organic Sparkling -kuohuviinissä. Sen hiilijalanjälki on laskettu koko matkalta rypäleen viljelystä, viinin valmistuksesta ja kuljetuksesta Suomeen. Tuotannossa on hyödynnetty päästötöntä aurinkoenergiaa ja kiertotaloutta. Jäljelle jääneet päästöt on kompensoitu yhteistyössä Nordic Offset Oy:n kanssa.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass